L’estudi econòmic i financer estableix la capacitat de l’Ajuntament de Montcada i Reixac per dur a terme les actuacions de les quals és responsable de la seva execució.
La finalitat del present estudi econòmic i financer és determinar la viabilitat del PEUPiC de Montcada i Reixac en funció dels recursos financers de que es disposa per a la seva execució.
1.1. Delimitació de les actuacions
Atenent a que el desenvolupament normatiu del PEUPiC de Montcada i Reixac no preveu l’adquisició de sòl, ni de sòls a urbanitzar, ni despeses derivades d’altres conceptes, la despesa econòmica pel desplegament correcte del present document urbanístic és quasi nul·la.
Les actuacions que es puguin derivar directa i indirectament per l’aplicació del PEUPiC de Montcada i Reixac i que comportin inversió, vindran referides majoritàriament per l’aplicació del PGM vigent.
Així, el PEUPiC de Montcada i Reixac no contempla cap actuació pública que comporti una despesa municipal més enllà de lles pròpies de la despesa corrent. La constitució de la Comissió Municipal de Patrimoni Cultural (CMPC) i de la regulació de les funcions detallades i règim de funcionament es durà a terme mitjançant els mecanismes que estableix la legislació sobre règim local. Així, les potencials retribucions derivades de la seva constitució i funcionament periòdic, quedarien regulades pel Reglament de funcionament de l’esmentada comissió.
1.2. Mesures de gestió: Col·laboració, foment i suport tècnicofinancer.
L’Ajuntament de Montcada i Reixac i/o altres administracions públiques podran establir, d’acord sempre amb la disponibilitat pressupostària, accions de col·laboració amb els particulars.
Aquestes ajudes podran materialitzar-se mitjançant els aspectes següents:
Paral·lelament a les mesures anteriors, l’Ajuntament de Montcada i Reixac i altres administracions públiques competents, d’acord amb el seu pressupost i en exercici de les seves competències, podran adoptar mesures de foment i actuació econòmica positiva.
1.3. Exempcions fiscals
Les determinacions proposades pel PEUPiC de Montcada i Reixac comporten repercussions en les recaptacions d’impostos amb les següents característiques segons els tipus de catalogació dels béns:
– “Protección integral (la naturaleza de la intervención posible es la de conservación; se permiten obras de reparación, restauración, mantenimiento o consolidación de sus elementos): 0,70”.
– ” Protección estructural (la naturaleza de la intervención posible es la de cambio de uso o redistribución): 0,80″.
-” Protección ambiental (la naturaleza de la intervención posible es la de renovación por vaciado o sustitución interior incluso la reproducción formal del cerramiento exterior): 0,90″.
“Este coeficiente no será de aplicación en caso de que se permita su demolición total, aun cuando se impongan a la nueva construcción condiciones tales como acabados exteriores, ritmos de huecos u otras similares”.
A partir de l’ executivitat del Pla Especial s’iniciarà l’actualització del coeficient corrector “L” prèvia sol·licitud.
1.3. Deures dels propietaris:
Els propietaris dels diversos béns catalogats tenen deures legals d’ús, conservació, rehabilitació, preservació, manteniment i l’estudi científic. De l’aplicació del PEUPiC se’n poden derivar unes limitacions, càrregues i vinculacions en els béns i drets dels propietaris.
Els terrenys i construccions catalogats pel PEUPiC de Montcada i Reixac s’han de destinar als usos que no resultin incompatibles amb el planejament i mantenir-los en condicions de seguretat, salubritat i ornat públic.
Els propietaris queden subjectes al compliment de les normes sobre protecció del medi ambient, sobre patrimoni arquitectònic, arqueològic i sobre rehabilitació urbana.
Els propietaris, els titulars d’altres drets reals i els posseïdors de béns culturals d’interès nacional o de béns catalogats els han de preservar i mantenir per assegurar la integritat de llur valor cultural. També han de permetre l’accés dels especialistes als esmentats béns, per tal que puguin estudiar-los i catalogar-los convenientment.
La càrrega econòmica que pot representar als propietaris dels béns protegits la seva conservació i millora, queda compensada mitjançant la dotació de les bonificacions i ajuts que l’ajuntament de Montcada i Reixac s’obliga, els quals es determinen en l’apartat de sostenibilitat econòmica d’aquesta avaluació.
2.SOTENIBILITAT ECONÒMICA
2.1. Dotació econòmica del Pla
La repercussió econòmica que té el PEUPiC de Montcada i Reixac en les finances municipals comporta valorar la reducció dels ingressos municipals, les mesures d’ajut i de foment, així com la dotació econòmica municipal destinada a la rehabilitació i millora dels béns municipals inclosos en el catàleg. Es quantifica en els següents apartats.
Degut a les exempcions en l’ Impost de Béns Immobles (IBI), el coeficient corrector que s’aplicarà als valors cadastrals, bonificació de l’ Impost sobre Construccions, Instal·lacions i Obres (ICIO) i la no subjecció a la Taxa per la intervenció municipal en les obres i usos, els ingressos pressupostaris municipals en veuen reduïts en una quantitat que reverteix en les propietats integrades en el catàleg de béns protegits. Aquesta quantitat tindrà la consideració d’aportació econòmica o subvenció, que s’ha quantificat a partir de les bases de dades de l’arxiu municipal amb el següent resultat.
La reducció d’ingressos municipals del impost de l’ IBI calculats a partir de les dades de l’any 2015 aplicant la bonificació a 47 del béns, resulta un import anual de 16.051,60 €. Aquest sumatori queda detallat a l’Annex 1. Aquesta relació prové de l’aplicació als imports de l’ IBI un coeficient de equivalent al coeficient corrector L, concretament 0,2 amb protecció parcial i 0.3 amb protecció integral. En un dels casos s’ha aplicat a més a més un coeficient que delimita les parts protegides del conjunt.
La bonificació de l’ impost sobre construccions, Instal·lacions i Obres (ICIO) i l’exempció de les Taxes s’ha fet de manera estimada al no haver experiència a l’ajuntament al ser una bonificació nova. S’ha fet una estimació conjunta de 500 €.
Pel que fa a les ajudes econòmiques, atorgades per l’Ajuntament de Montcada i Reixac, bàsicament per a intervencions arqueològiques i foment, concedides entre el període 2009-2016, resulta un import anual promig de 13.040 €. En el càlcul s’ha exclòs les intervencions dutes a terme pel Consorci del Parc de la Serralada de Marina, al no ser aportacions municipals.
ACTUACIONS
DATES
IMPORT en €
Les Maleses -consolidació estructures murals
2009, 2010, 2012, 2015, 2016
25.000
Panells interpretació poblat ibèric Les Maleses
2.200
Can Sans: enderroc, estudi arqueològic i paraments
2012-2014
38.000
Total inversió ajuntament
65.200
Promig anual de despesa en 5 anys
13.040
De les actuacions fetes no s’ha comptabilitzat les intervencions arqueològiques de Les Maleses finançades pel Consorci Parc Natural Serralada de Marina, del període 2000-15 i una inversió de 145.000 € al no ser una despesa municipal.
Les dades han estat facilitades pel Museu Municipal de Montcada i Reixac.
També cal computar la despesa econòmica equivalent al seguiment tècnic i administratiu per a dur a terme la gestió dels béns patrimonials, ja sigui per intervencions arqueològiques, o per altres estudis i gestions de projectes arquitectònics o mediambientals. Aquesta despesa es valora en 6.000€ anuals com a partida fixa administrativa per dur a terme l’objectiu del PEUPiC de Montcada i Reixac.
En relació al cost econòmic que ha representat l’execució d’obres de rehabilitació i millora en els equipaments
de propietat municipal i que esdevenen catalogats amb els present PEUPiC, d’acord amb els arxius municipals
correspon a una despesa anual en Obres municipals de rehabilitació i millora de 86.881,58 €
BÉ
COST OBRES 2008-2015
01.CA
47.198,29 €
Església de Sant Pere de Reixac, campanar, casa rectoral, cementiri i creu
68.CA
6.000,00 €
Casa de les Aigües
04.EA-11EA
Casa de la Vila – Antic Hospital de Montcada
06.EA
Auditori Municipal
08.EA
35.201,90 €
Cementiri Municipal
10.EA
Can Tauler
21.EA
23.133,20 €
Torre Na Joana i capella de Jesús del Gran Poder
38.EA
428.080,32 €
Can Casamada
43.EA
124.000,00 €
Casa Larratea i jardí
57.EA
La Mina i el Reixagó
96.BN
7.440,00 €
Plataners de la Carretera Vella
97.BN
Actuació externa (ACA)
Llera del riu Besòs
98.BN
Llera del riu Ripoll
TOTAL
695.052,61 €
TOTAL/8
86.881,58 €
PROMIG ANUAL DE DESPESA
Informació facilitada pel Servei d’Urbanisme i Habitatge
2.2 Justificació de la Sostenibilitat Econòmica
El present informe de sostenibilitat econòmica pondera l’impacta de les actuacions previstes en les finances públiques de l’Ajuntament de Montcada i Reixac, com administració responsable del foment, les ajudes, les exempcions i les inversions.
Per abordar la sostenibilitat econòmica del PEUPiC en relació a les finances municipals, caldrà preveure quina és l’aportació econòmica municipal derivada de les mesures de gestió dels béns que esdevindran protegits, així com l’ import econòmic que les arques municipals deixaran d’ingressar en concepte d’impostos al tractar-se de béns inclosos en el catàleg del PEUPiC.
La dotació econòmica del PEUPiC de Montcada i Reixac resulta un import global de despesa per fer efectiu els objectius del Pla es de 52.967,92 €
Previsió de l’aportació econòmica municipal anual al PEUPiC de MiR
d) gestió i l’execució del pla
c) Per actuacions municipals en obres de rehabilitació
17.376,32 €
e) Les ajudes econòmiques,
13.040,00 €
Subtotal
36.416,32 €
Previsió de reducció d’ingressos municipal anuals
a) Exempció i bonificació de l’ impost de l’ IBI
16.051,60 €
b)Bonificació impost ICIO i exempció Taxa
500,00 €
16551,60 €
TOTAL APORTACIÓ
52.967,92 €
100%
Una vegada avaluat el cost dels beneficis fiscals, les subvencions, ajuts econòmics i foment, així com les millores i reformes integrals dels edificis municipals catalogats es determina necessària una previsió de despesa no inferior al 1% anual de la partida corresponent al Capítol 6 (inversions reals, descomptant aquelles partides destinades a la compra de sòl i edificis) del pressupost municipal. Aquesta previsió de despesa és similar a la que estableix l’article 57, apartat 1 de la normativa de la llei del Patrimoni Cultural Català (Llei9/1993) en que s’obliga a “l’administració de la Generalitat de Catalunya, de reservar en els pressupostos de les obres públiques una partida mínima de l’1% de la seva aportació, amb la finalitat d’invertir-la en la conservació, la restauració, l’excavació i l’adquisició de béns protegits per la llei i en la creació artística contemporània”.
INVERSIONS MUNICIPALS SEGONS CAPÍTOL 6 DEL PRESSUPOST
Any
Quantitat en €
2008
7.261.144,32
2009
5.803.902,32
2010
5.722.547,29
2011
3.832.527,06
2012
1.609.292,60
2013
2.067.802,79
2014
8.580.162,71
34.877.379,09
PROMIG ANUAL PERIODE 2008-14 CAPÍTOL 6 INVERSIONS
4.982.482,73
Percentatge respecte l’ aportació PEUPiC de MiR 52.967,92€
1.06€
Finalment, es procedeix a efectuar una comparativa de despesa entre l’ import promig anual dels exercicis (2008 a 2014) corresponents al capítol 6 del pressupost municipal (inversions reals, descomptant aquelles partides destinades a la compra de sòl i edificis) equivalent a una mitja de 4.982.482,73 € anuals i, el valor de l’aportació econòmica municipal destinada a l’execució del Pla especial, equivalent a 52.967,92 €, obtenint un percentatge comparatiu del 1,06%.
Per tant, els mitjans econòmics amb el que es dota l’Ajuntament de Montcada i Reixac per a fer-se càrrec del desenvolupament i execució del Pla especial de protecció, esdevenen justificats i sostenibles a partir del detall d’aquesta avaluació que, tot i no ser pormenoritzada, esdevé suficient per assolir els seus objectius.