Més informació Canal intern de denúncies

Índex

Canal intern de denúncies: normes i principis

El procediment de gestió de les informacions del canal intern es regeix per les següents normes i principis:

  1. Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informin sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció.
  2. Condicions específiques de prestació del servei  e-TRAM del Consorci d’Administració Oberta de Catalunya (AOC).
  3. Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

Pujar ^

Persones que poden fer servir el canal de denúncies intern

Les persones a què es refereix l’article 3 de la llei  2/2023, de 20 de febrer, entre d’altres, als informants que treballin al sector privat o públic i que hagin obtingut informació sobre infraccions en un context laboral o professional, comprenent en tot cas:

  • les persones que tinguin la condició d'empleats públics o treballadors per compte d'altre;
  • els autònoms;
  • els accionistes, els partícips i les persones pertanyents a l'òrgan d'administració, direcció o supervisió d'una empresa, inclosos els membres no executius;
  • qualsevol persona que treballi per a sota la supervisió i la direcció de contractistes, subcontractistes i proveïdors.

Aquesta llei també s'aplica als informants que comuniquin o revelin públicament informació sobre infraccions obtinguda en el marc d'una relació laboral o estatutària ja finalitzada, voluntaris, becaris, treballadors en períodes de formació amb independència que percebin o no una remuneració , així com a aquells la relació laboral dels quals encara no hagi començat, en els casos en què la informació sobre infraccions hagi estat obtinguda durant el procés de selecció o de negociació precontractual.

S’habilita el canal intern de denúncies a la web municipal, canal segur que garanteix la protecció i l’anonimat, si així ho decideix la persona informant.

Pujar ^

Fets que es poden denunciar per aquest canal intern

Són els relatius a les matèries recollides a l’article 2 de la Llei, en especial:

  • Qualsevol acció o omissió que puguin constituir infraccions del dret de la Unió Europea sempre que:
    • Entrin dins l'àmbit d'aplicació dels actes de la Unió Europea enumerats a l'annex de la Directiva (UE) 2019/1937 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 d'octubre de 2019, relativa a la protecció de les persones que informin sobre infraccions del dret de la Unió, amb independència de la qualificació que en faci l'ordenament jurídic intern;
    • Afectin els interessos financers de la Unió Europea tal com es preveuen a l'article 325 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea (TFUE);
    • Incideixin al mercat interior, tal com es preveu a l'article 26, apartat 2 del TFUE, incloses les infraccions de les normes de la Unió Europea en matèria de competència i ajudes atorgades pels Estats, així com les infraccions relatives al mercat interior en relació amb els actes que infringeixin les normes de l'impost sobre societats o amb pràctiques la finalitat de les quals sigui obtenir un avantatge fiscal que desvirtuï l'objecte o la finalitat de la legislació aplicable a l'impost sobre societats.
  •  Accions o omissions que puguin ésser constitutives d'infracció penal o administrativa greu o molt greu. En tot cas, s'entenen compreses totes aquelles infraccions penals o administratives greus o molt greus que impliquin menyscapte econòmic per a la Hisenda Pública i per a la Seguretat Social.

Pujar ^

Com es poden presentar les denúncies

  • Mitjançant un canal intern habilitat a la web municipal, com a canal segur de comunicació, facilitat per l’AOC. S’utilitza un programari per al canal de denúncies de manera que tota la informació està centralitzada i es garanteixi l'anonimat.
  • Al canal intern figura un formulari de reclamació amb totes les dades del reclamant, o anònim, ja que l'anonimat és opcional, la descripció dels fets sobre els que s’informa, i els documents o proves del fet que es trameten adjuntes
  • La persona informant, un cop feta la denúncia, disposarà  d'un número de reclamació que servirà per accedir a la pàgina on s'ha dipositat la informació, veure'n l'estat, comunicar-se amb el responsable del sistema i afegir comentaris addicionals.
  • El canal haurà de generar una línia de temps on la persona que presenta la informació i el responsable municipal puguin deixar comentaris i carregar fitxers addicionals, com també emetre i rebre notificacions.
  • Transmissió d'informació. El canal ha de permetre que es pugui transmetre la informació de manera senzilla i segura. El mecanisme serà fàcil d’utilitzar i ràpid.
  • Confidencialitat: Està dissenyat per garantir la confidencialitat quant a la identitat de la persona que informa i de les persones que s'esmenten a la comunicació, de manera que no es permeti l'accés a persones no autoritzades.
  • Independència: El sistema d’informació ha de ser independent i estar diferenciat respecte a altres sistemes de denúncia, d’informació o alerta.

Pujar ^

Responsable de la gestió del sistema

L'Ajuntament ha optat perquè el Responsable del Sistema (Acord Junta de Govern Local 6/6/2024) sigui un òrgan col·legiat, aquest ha delegat en un dels membres les facultats de gestió del Sistema intern d'informació i de tramitació d'expedients de recerca.

Tant el nomenament com el cessament de la persona física individualment designada, així com de les integrants de l'òrgan col·legiat hauran de ser notificats a l'Autoritat Independent de Protecció de l'Informant, A.A.I., o, si escau, a les autoritats o òrgans competents de les comunitats autònomes, en l'àmbit de les seves competències respectives, en el termini dels deu dies hàbils següents, especificant, en el cas del seu cessament, les raons que n'han justificat.

El Responsable del Sistema desenvolupa les seves funcions de forma independent i autònoma respecte de la resta dels òrgans de l'entitat, no podrà rebre instruccions de cap mena en el seu exercici, i haurà de disposar de tots els mitjans personals i materials necessaris per dur-les a terme.

Pujar ^

Principis del canal intern

  • Confidencialitat de les dades
  • Protecció a la persona informant
  • Independència de la persona responsable
  • Suport material i econòmic per a poder realitzar les investigacions per part del responsable del sistema
  • Accés a tota la informació de l’expedient d’investigació només per part del responsable del sistema
  • Garantia de l’anonimat de la persona informant
  • Protecció de la persona informant: Garantia conforme no es prendrà cap mena de represàlia a la persona informant
  • Les dades personals, si existeixen, podran ser cedides, si escau, a l'autoritat judicial, el ministeri fiscal o l'autoritat administrativa competent.
  • El termini de conservació de les dades serà el necessari per a la tramitació de la denúncia i no podrà excedir de deu anys. Si la denúncia no prospera, les dades s'han d'eliminar al cap de tres mesos.

Pujar ^

Procediment de gestió de la informació que es rebi

  • En el termini de set dies, s’haurà de donar acusament de rebut de la informació presentada i, al seu cas, l’acceptació o no per no reunir els requisits legals.
  • A aquest efecte, dintre de l’organització municipal es crearà un procediment específic, expedient digital, en el sistema de gestió d’expedients municipal, al qual únicament tindrà accés el responsable del sistema, i en el que s’inclouran totes les actuacions.
  • Les actuacions s’hauran d’instruir en el termini el més breu possible, com a màxim en el termini de tres mesos s’haurà de tramitar l’expedient d’investigació dels fets informats, sense que es pugui prorrogar aquest termini.
  • El responsable del sistema es podrà comunicar pel canal segur amb la persona informant, per on es podrà afegir documentació addicional i complementària.
  • Un cop fetes les tasques de comprovació procedents, s’emetrà el corresponent informe en què es farà constar si els fets informats constitueixen o no infracció, proposarà les mesures de millora en la gestió municipal que consideri adequades, formulant, si s’escau, la recomanació corresponent. Aquestes recomanacions tenen la consideració d’actes de tràmit no susceptibles de recurs.
  • També podrà proposar la incoació d’expedients administratius, de regularització, revisió o sancionadors i, al seu cas, posar els fets en coneixement de la fiscalia si poguessin ser constitutives d’il·lícit penal.
  • Quan es posi de manifest que la comunicació s’ha fet  amb ple coneixement de la seva falsedat o faltant de manera temerària a la veritat, es farà constar a l’informe i s’arxivarà la informació

Pujar ^

Publicitat del canal

La publicitat sobre l’existència d’aquest canal es fa a través de pàgina web de l’Ajuntament, bústia ètica.

Pujar ^

 

Registre d’informacions

L’Ajuntament compte amb un llibre registre de les informacions rebudes i de les investigacions internes a què hagin donat lloc, garantint, en tot cas, els requisits de confidencialitat que preveu la llei 2/2023.

Aquest registre no és públic i únicament a petició raonada de l'Autoritat judicial competent, mitjançant interlocutòria, i en el marc d'un procediment judicial i sota la tutela d'aquella, es pot accedir totalment o parcialment al contingut del registre esmentat.

Les dades personals relatives a les informacions rebudes i a les investigacions internes realitzades només s'han de conservar durant el període que sigui necessari i proporcionat als efectes de complir la seva finalitat. En cap cas no es poden conservar les dades per un període superior a deu anys.

Pujar ^

Darrera actualització: 29.06.2023 | 09:39
Darrera actualització: 29.06.2023 | 09:39