Montcada i Reixac, primer municipi en acollir la presentació del Pla de Rodalies de Catalunya

Divendres, 16 d'abril de 2021 a les 00:00

El coordinador del Pla, Pere Macias, anuncia que el document contempla que totes les estacions de tren de Montcada i Reixac siguin accessibles abans del 2025.

En la segona sessió d’ahir de les Jornades pel soterrament, organitzades per l’Ajuntament i la Plataforma Tracte Just Soterrament Total, el coordinador del Pla de Rodalies, Pere Macias, va explicar el contingut del Pla de Rodalies de Catalunya 2020-2030. El document, que preveu 6.346 milions d'inversions a la xarxa ferroviària, recull actuacions immediates que es realitzaran a Montcada i Reixac, com el soterrament de l’R2 i l’adaptació de totes les estacions del tren perquè siguin accessibles.

Primera fase (2020-2025):

  • Soterrament: integració urbana del soterrament de l’R2 al seu pas pel municipi.
  • Abans del 2025 es remodelaran les quatre estacions (Montcada-Bifurcació, Montcada-Manresa, Montcada i Reixac i Montcada-Ripollet) que encara no són accessibles i on els usuaris tenen dificultats tant per arribar a les andanes com per pujar i baixar dels trens.

Segona fase (2025-2030):

  • El document també inclou el desdoblament de l'R3 a Mas Rampinyo i el túnel sota el Turó de l’R4. El coordinador de Pla de Rodalies afirma que aquests són projectes que no estan tancats i no es començaran a debatre a fons fins que no comencin les obres del soterrament de l’R2.
  • Ordenació i millora de la platja de vies a l’estació Montcada-Bifurcació per a llloc d’estacionament nocturn de trens.

L’Ajuntament i la Plataforma mostren l’oposició frontal a la construcció del túnel del Turó de l’R4

El Pla de Rodalies de Catalunya planteja dues propostes que són polèmiques. D’una banda, la construcció d’un túnel sota el Turó amb l’objectiu de reduir el temps del recorregut entre Barcelona i Cerdanyola i que implicaria una reducció de la freqüència de pas dels trens a les estacions de Can Sant Joan, Montcada Centre i Terra Nostra.  El coordinador del Pla ha afirmat que el túnel del Turó tindria efectes negatius per a Montcada perquè suposaria la pèrdua de freqüència de pas a les seves estacions.

D’altra, el desdoblament de l’R3 al seu pas per Mas Rampinyo, que suposaria duplicar les vies al seu recorregut pel municipi i la construcció d’un nou pont sobre el Ripoll.

  • Laura Campos, alcaldessa: “L’Ajuntament i la ciutadania s’oposaran frontalment a la construcció del túnel del Turó de l’R4 perquè suposaria una nova agressió al territori, perdre el servei a les estacions de tren d’aquesta línia a Montcada i Reixac i que els municipis del Vallès Oriental perdin la connexió intermodal al nostre municipi”.
  • Jordi Sánchez, president de l’Àrea Territorial. "Aquí no sobra cap estació, totes fan falta i no volem renunciar al que tenim però, tampoc admetrem noves infraestructures que ens trinxin el territori".
  • Josep M. González, la Plataforma Tracte Just Soterrament Total: “En la jornada d’ahir vam conèixer altres projectes que no són positius per al municipi. Aquests projectes es començaran a debatre un cop comenci les obres del soterrament i llavors serà el moment de parlar”.
  • Pere Macias, coordinador del Pla de Rodalies de Catalunya: "La proposta del túnel del Truó s'ha d'estudiar molt bé i és un tema que no es pot donar per fer. A més, l'afectació més important seria la pèrdua de servei per a Montcada".

Si us heu perdut la presentació del Pla de Rodalies el podeu veure aquí:

Darrera actualització: 04.05.2021 | 16:09