El projecte del soterrament de l’R2 s’haurà de tornar a licitar per adequar-se a l’augment dels preus de les matèries primeres

Divendres, 16 de setembre de 2022 a les 18:00

L’antiga licitació, que es va aprovar el mes de febrer i que Adif va decidir posposar per evitar que el concurs quedés desert per manca de propostes, s’actualitzarà amb una nova que suposarà un increment aproximat del 30% respecte als 465 milions d’euros que s’havien previst inicialment.

La presidenta d’Adif, Marisa Domínguez, ha visitat Montcada i Reixac aquest migdia per mantenir una reunió a la Casa de la Vila amb la Taula del soterrament –integrada per representants de l’Ajuntament, de partits polítics i de la Plataforma Tracte Just-Soterrament Total-  amb l’objectiu d’explicar el motius que han provocat un endarreriment en l’adjudicació de les obres de soterrament de la línia ferroviària R2. Segons han explicat els responsables d’Adif, l’elevada inflació i l’augment del preu de les matèries primeres com l’acer o el ciment han provocat que l’import total de la licitació, xifrada en uns 465 milions d’euros i que va ser aprovada pel Consell de Ministres al mes de febrer, s’hagi quedat totalment desfasat en un context de crisi global generat per la guerra a Ucraïna. Davant d’aquest escenari d’incertesa, Adif va decidir posposar la licitació del soterrament de l’R2 per evitar que quedés deserta o que, un cop feta l’adjudicació, les obres no comencessin o quedessin aturades, provocant greus problemes en tota la trama urbana. A tot això també es van afegir dues reclamacions que la Confederació Nacional de la Construcció va presentar davant del Tribunal de Recursos contra dues clàusules de la licitació relacionades amb la responsabilitat social i els recursos per a l’obra, argumentant que les empreses constructores tenen molts problemes per presentar pressupostos per la incertesa sobre l’evolució dels costos dels materials. A mitjans de juny, el Tribunal de Recursos va resoldre aquestes dues reclamacions donant la raó, en una part, a la Confederació i en una altra, a Adif.

Totes aquestes circumstàncies provoquen que el projecte del soterrament de l’R2 s’hagi de tornar a licitar amb una actualització dels preus que generaran un increment estimat d’un 30% respecte als 465 milions previstos inicialment. En tot cas, Domínguez ha expressat que ha volgut venir personalment a Montcada i Reixac per reafirmar que “el compromís d’Adif i del Ministeri de Transports amb el soterrament és absolut i la necessitat de convocar un nou concurs a conseqüència del context econòmic actual no vol dir, en cap cas, que deixem de costat un projecte inclòs als Pressupostos Generals de l’Estat”.

L’estimació d’Adif és que el nou projecte amb els preus actualitzats estigui redactat a finals d’octubre i que la nova licitació ja es pugui aprovar durant el novembre. Tota aquesta situació provocarà una demora de sis mesos respecte al calendari previst inicialment que marcava l’inici de les obres per al gener de 2023. En aquest sentit, l’alcaldessa de Montcada i Reixac, Laura Campos, ha lamentat “aquests sis mesos de retard que sumem als 30 anys que portem esperant el soterrament, però creiem que la decisió d’Adif de fer una actualització dels preus perquè s’ajustin a la realitat del mercat ens dona la tranquil·litat que la licitació es farà amb totes les garanties, evitant el risc d’una possible paralització de les obres per motius econòmics”.

Darrera actualització: 16.09.2022 | 18:13