L’Omic de Montcada i Reixac informa dels seus drets a les persones afectades per la vaga de Ryanair

Dimecres, 29 de juny de 2022 a les 12:20

Els sindicats de tripulants de cabina USO i Sitcpla han anunciat diverses jornades de vaga al juny i principi de juliol, per aconseguir que companyia aèria reprengui les negociacions del conveni col·lectiu.

L’Oficina Municipal d’Informació a les Persones Consumidores (Omic) de Montcada i Reixac informa sobre els drets de les persones afectades per la vaga de la companyia aèria Ryanair, jornades convocades pels sindicats de tripulants de cabina USO i Sitcpla que continuaran els dies 30 de juny i 1 i 2 de juliol, amb l’objectiu que la direcció de l’empresa reprengui les negociacions per obtenir el primer conveni col·lectiu.

La companyia aèria no ha anunciat cap cancel·lació de vols, però durant les primeres jornades de vaga, viscudes del 24 al 26 de juny, s’han cancel·lat diversos vols i molts altres han patit retard.

Davant la cancel·lació del vol, les persones afectades tenen dret a escollar entre el reembolsament del bitllet o un vol alternatiu que les porti al seu destí amb una diferència màxima de 2 o 3 hores respecte l’hora prevista d’arribada en el bitllet original. En el cas de no poder garantir l’arribada dintre de l’horari exposat, o bé, si es pateixen retards superiors a 3 hores, la normativa europea recull que les persones afectades rebran una compensació per valor de 250 euros per a vols de fins a 1.500 quilòmetres, 400 euros per als intracomunitaris de més de 1.500 quilòmetres i 600 euros per a tots els altres entre 1.500 i 3.500 quilòmetres.

Una sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) del 2018 va determinar que una vaga de personal  no es considera dins del concepte circumstàncies extraordinàries  per la qual cosa, la companyia tampoc no es pot negar a les compensacions que se li exigeixin.

Hi ha excepcions a la normativa, quan l'empresa informa les persones usuàries  de la cancel·lació almenys amb dues setmanes d'antelació respecte a l'hora de sortida prevista, o amb 7 dies d’antelació i que ens ofereixin un vol alternatiu que surti amb menys d’una hora d’antelació de l’hora prevista en el bitllet original, i arribi amb menys de dues hores de retard. 

El TJUE, a més, va dictaminar en una altra sentència del maig del 2017 que el dret a rebre aquestes compensacions es fa extensible a aquells casos en què el vol no sigui cancel·lat, però pateixi un retard superior a les tres hores de la seva arribada a la destinació final.

Les persones que es vegin afectades cal que realitzin una reclamació per escrit, preferiblement, a la companyia aèria i en cas de rebre resposta negativa, o hagin transcorregut 30 dies sense cap resposta, poden dirigir-se a l’OMIC de Montcada i Reixac. El servei està ubicat a l’edifici de l’Ajuntament (Av. Unitat, 6) i cal demanar cita prèvia, trucant al 678 031 766 o bé, per mitjà del correu electrònic omic@montcada.org.

Darrera actualització: 29.06.2022 | 12:26