L’estudi sobre accessibilitat als equipaments es fixa com a reptes millorar la comunicació inclusiva
- L’Observatori per la Inclusió Social ha elaborat l’informe i el va presentar aquest dijous al Kursaal.
- Superar la bretxa digital, impulsar una cultura organitzativa inclusiva i aportar recursos accessibles, algunes conclusions de l’informe.
Els serveis municipals mostren la voluntat d’avançar cap a pràctiques més inclusives, però encara hi ha diferències notables entre àmbits i equipaments. La bretxa digital i la comunicació poc clara són algunes de les millores que apunta la ciutadania, tal com apunta l’estudi sobre el grau d’accessibilitat als equipaments de Montcada i Reixac 2025, que es va presentar ahir dijous, 13 de novembre, en un acte al Kursaal. El document l’ha elaborat l’Observatori d’Inclusió Social de Montcada i Reixac.
“Hem de treballar perquè ningú se senti invisible ni quedi al marge i pugui participar plenament de la societat, aportant-li tot el suport que necessiti per aconseguir-ho, la inclusió ha de ser una manera de fer i de viure”, va expressar l’alcalde, Bartolo Egea, qui va presidir l’acte acompanyat de la regidora de Serveis Socials i Polítiques d’Inclusió, Estela Valdivia, qui va manifestar que “l’estudi ens insta a fer una reflexió profunda sobre com ens fem entendre i com connecta la ciutadania amb nosaltres; en definitiva, estem parlant de drets i que tothom els pugui exercir-los en les mateixes condicions”. L’acte va comptar amb la presència del director general d’Acció Comunitària i Innovació Social, Jaume Romero, que va indicar que “cal consolidar l’acció comunitària com a eina d’inclusió i treballar perquè ningú quedi enrere, especialment les persones més vulnerables, amb un serveis més justos, propers i inclusius”.
L’estudi s’ha elaborat per mitjà d’un qüestionari d’autoavaluació dels serveis, una enquesta ciutadana al portal Montcada Participa i entrevistes amb personal tècnic i ciutadania. L’informe se centrava en detectar barreres i proposar-ne millores relacionades amb la comunicació i l’accés a la informació, la situació física dels espais, tracte inclusiu i cultura institucional.
L’informe conclou que els serveis municipals mostren sensibilitat per millorar la inclusió i que existeix un desajust entre la percepció dels serveis i de la ciutadania i les principals barreres detectades són físiques en alguns equipaments, tot i que la majoria ja estan adaptats; comunicatives, amb informació poc clara o poc adaptada a formats accessibles o idiomes; digitals, la digitalització genera dificultats per a persones grans o amb menys competència tecnològica; organitzatives, amb manca de coordinació interna i de protocols compartits; i de formació, amb la necessitat d’ampliar la formació del personal en accessibilitat i diversitat.
Els reptes a encarar són la millora de la comunicació inclusiva i garantir l’accessibilitat de la informació; reforçar la coordinació transversal i crear un mapa de recursos accessibles; promoure la inclusió digital i oferir acompanyament personalitzat en tràmits electrònics i impulsar una cultura organitzava inclusiva, amb formació, participació i sistemes d’avaluació continuada.
L’acte de presentació de l’estudi va incloure la xerrada ‘Entén la ciutadania les nostres comunicacions?’, a càrrec de la professora i consultora Laia Terrón; i una taula rodona de bones pràctiques, amb els serveis municipals Espai Jove Can Tauler i l’Hort Comunitari de Mas Duran, a més dels centres cívics de l’Ajuntament de Girona, com a exemples. L’acte va comptar amb interpretació en llengua de signes catalana.