L’avinguda del Vallès, model de transformació urbana
Els alcaldes de Montcada i Reixac, Cerdanyola del Vallès, Ripollet i Barberà del Vallès van explicar ahir als representants del programa europeu URBACT el model de transformació urbana d’una carretera a avinguda de connexió entre quatre municipis.
El alcaldes de Montcada i Reixac, Bartolo Egea, de Cerdanyola del Vallès, Carlos Cordón, de Ripollet, Luis Tirado, i de Barberà del Vallès, Xavier Garcés, van explicar ahir els aspectes positius que tindrà el projecte davant una delegació formada per representants dels 34 estats del programa europeu URBACT que han trepitjat l’Avinguda del Vallès per conèixer de primera mà el model de regeneració urbana que suposa la transformació d’una carretera altament motoritzada cap a una avinguda metropolitana que uneix i connecta diferents municipis. La visita estava emmarcada en la reunió del Comitè de Seguiment de l’URBACT, que ha acollit l’Àrea Metropolitana de Barcelona, de la mà del Ministeri d’Hisenda del Govern espanyol, amb motiu de la presidència espanyola del Consell de la Unió Europea.
La delegació va visitar, prèviament, els terrenys de la futura Avinguda del Vallès i després van reunir-se a Cerdanyola, on el vicepresident de Polítiques Urbanístiques i Espais Naturals de l’AMB, Damià Calvet, va donar la benvinguda al grup. Durant la trobada, els quatre alcaldes presents van explicar l’impacte que ha tingut la transformació de l’N-150 en avinguda metropolitana per als seus municipis. També van exposar com el programa URBACT els ha servit per fixar un full de ruta conjunt i transformar l’N-150 en una via per a les persones, on la mobilitat sostenible i la natura són prioritàries.
El projecte Avinguda del Vallès s’emmarca dins la xarxa RiConnect, una de les 23 xarxes d'acció que formen part del programa europeu URBACT, un programa de cooperació territorial per fomentar el desenvolupament urbà integrat i sostenible. El projecte Avinguda del Vallès és pioner en el desenvolupament de les avingudes metropolitanes, un sistema de vies que estructuraran el territori urbà, en què està treballant el Pla director urbanístic metropolità (PDUM). Aquests eixos prioritzaran la continuïtat de la mobilitat sostenible per cohesionar el territori i connectar tots els municipis.
Actualment, l’N-150 és una de les principals carreteres del Vallès Occidental, per on circulen entre 15.000 i 40.000 vehicles diaris en funció del tram. El volum de trànsit motoritzat i el tipus de mobilitat provoca problemes de soroll i contaminació atmosfèrica i actua com a barrera dins dels municipis per on passa.
El projecte pretén que la via sigui un espai amable i pacificat, amb l’objectiu d’afavorir la mobilitat sostenible (a peu, en bicicleta i transport públic), la sostenibilitat i la integració paisatgística per superar la fragmentació territorial, així com dotar de serveis i vitalitat els espais de l’entorn perquè sigui un espai atractiu i cohesionador.