La missatgeria instantània, les xarxes socials i el correu electrònic són les eines digitals que més utilitzen els comerços locals
Una enquesta efectuada per l’Ajuntament l’estiu passat, en què hi ha participat un total de 294 establiments, mostra el seu grau de coneixement i interès per les noves tecnologies i canals de comunicació.
Un total de 294 negocis de Montcada i Reixac, dels àmbits de la restauració i els serveis, han participat a l’enquesta sobre grau de digitalització del teixit comercial al municipi, que es va efectuar l’estiu passat. Aquesta acció era la primera fase del projecte ‘Activitat local i de serveis a persones i ciutadania’, en el marc del programa Treball, talent i tecnologia’, subvencionat per la Diputació de Barcelona.
L’objectiu del projecte és promoure la transformació digital per tal d’augmentar la competitivitat i l’ocupabilitat en les activitats de comerç, restauració i serveis vinculats a la salut i el benestar, la sostenibilitat, l’oci o el turisme. ‘Tot i que els punts forts del nostre comerç són la proximitat i el tracte personal, no hem de perdre de vista el món digital; per això ens calia la diagnosi, per conèixer la situació actual i ajudar els comerciants a utilitzar les eines digitals’, ha explicat el regidor de Comerç i Turisme, Salvador Serratosa.
L’enquesta ha servit per identificar l’interès per la transformació digital, el nivell de coneixements i maduresa digital i la relació dels negocis envers les prioritats marcades en el projecte. Algunes dades destacades de l’enquesta són:
- El 89,5% dels negocis afirma utilitzar el correu electrònic, amb molt poc ús dels butlletins (newsletter).
- Les eines que tenen més d’èxit i més usades són la missatgeria instantània (76,5%) i les xarxes socials (69,4%).
- En relació a la visibilitat a Internet, el 38,8% dels negocis té pàgina web, el 13,6% té botiga online, i el 62,9% té el negoci geolocalitzat mitjançant Google Maps.
- Dels 294 negocis enquestats, només el 15,3% comenta que el màrqueting digital és una estratègia que fa servir, mentre que el 84,7% restant no en fa ús.
- Sobre temes d’interès destacats per les empreses participants figuren: donar impuls a les pàgines web (36,1%), posar en marxa de les xarxes socials (26,7%), obtenir presència en les plataformes de geolocalització (22,9%). En un segon nivell quedarien l’obertura de botigues online (17,7%), l’impuls de les eines de missatgeria instantània (11,6%) o la posada en marxa d’un servei de butlletí electrònic (10,8%).
- Només el 12,9% dels negocis enquestats ha apostat per la formació en l’àmbit digital. Però molts han mostrat el seu interès en fer-ho: el 53,1% ha manifestat que li agradaria participar en el futur.
Segona fase
Un cop obtingudes les dades, l’Ajuntament de Montcada i Reixac i per mitjà del Consell Comarcal del Vallès Occidental –ens que executarà les actuacions–, continuarà el projecte donant suport a un grup de negocis en l’aprofitament d’eines digitals per millorar la seva activitat professional.
Aquesta fase es durà a terme de la mà d’una agent de Capacitació i Dinamització Digital, qui acompanyarà aquests negocis en el seu procés de transformació digital, tot prestant l’assessorament individual necessari per poder conèixer de prop les seves condicions i aporta’ls-hi així solucions ajustades tant a les seves necessitats com al seu potencial. Aquest assessorament es complementarà amb una oferta de càpsules formatives i assessorament especialitzat, si s’escau.
El projecte també inclou accions per atendre a les persones de la Borsa de Treball que vulguin treballar en negocis de comerç, restauració o serveis i que tinguin mancances en matèria de digitalització: eines informàtiques, comunicació online, ús d’aplicacions...
Les persones que tinguin un negoci a Montcada i Reixac de comerç, restauració o serveis vinculats a la salut i el benestar, la sostenibilitat, l’oci o el turisme, i que tinguin interès a millorar la digitalització de l’establiment, poden adreçar-se a la Regidoria de Comerç, enviant un correu electrònic a comerc@montcada.org.