La ministra de Transports presenta oficialment a Montcada i Reixac el projecte de soterrament de l’R2, que ja es troba en fase de licitació

Dilluns, 4 d'abril de 2022 a les 16:00

Raquel Sánchez, i la presidenta de l’Adif, María Luisa Domínguez, s’han reunit amb l’alcaldessa i la Taula del Soterrament i han visitat l’entorn de l'R2.

  • L’alcaldessa, Laura Campos, ha indicat que la ciutat inicia una nova fase, la de preparació per a les obres.
  • La ministra ha destacat la importància de les obres per a la transformació de Montcada i Reixac i els beneficis que tindrà per a la comarca.
  • El projecte, amb un pressupost de 465 milions d’euros, tindrà una durada de 72 mesos.


'Tanquem l’etapa de reivindicació, tanquem l’etapa de redacció del projecte i ara n’iniciem una altra, la de preparar la ciutat per a les obres’, ha manifestat l’alcaldessa, Laura Campos, durant la visita aquest dilluns, 4 d’abril, de la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, i la presidenta de l’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (Adif), María Luisa Domínguez. Les representants estatals han presentat oficialment el projecte de soterrament de la línia ferroviària R2 al seu pas per Montcada i Reixac, un cop que el Consell de Ministres va aprovar al febrer la licitació de les obres.

L’actuació té una durada prevista de 72 mesos i segons ha explicat la representació de l’Adif, la previsió és adjudicar-les després de l’estiu i seran veritablement visibles a principi del 2023. ‘Cal fer molta pedagogia, les obres seran molt complexes, de llarga durada, però el resultat serà una Montcada i Reixac totalment diferent a la que coneixem avui dia’, ha indicat l’alcaldessa, tot destacant que ‘aquest projecte és cabdal per al futur del nostre municipi, ens permetrà tancar una ferida a cel obert, cohesionar territorialment i socialment la població, però el més important, aturar el degoteig de víctimes’. En aquest sentit, l’edil ha indicat que des de l’Ajuntament es vetllarà pel compliment dels terminis previstos per a les obres.

El pressupost estimat del soterrament de l’R2 és de 465 milions d’euros, iva inclòs. La ministra de Transport ha expressat que avui dia, aquesta actuació ‘és el projecte més important que té en marxa l’Adif, des del punt de vista d’envergadura i des del punt de vista pressupostari’. Sánchez ha qualificat la presentació d’avui com a ‘dia històric’ i ha destacat que el projecte suposa ‘una transformació de l’entorn urbà molt necessària en una ciutat com Montcada i Reixac, que té una trista història vinculada a les víctimes del tren’. La ministra ha expressat que el projecte del soterrament inclou actuacions que beneficiaran la xarxa de Rodalies, com el salt del moltó, que permetrà que els trens de la línia R4 puguin utilitzar el passeig de Gràcia i arribar fins a l’aeroport i els municipis de costa.

Descripció del projecte
La presidenta de l’Adif ha presentat el projecte des del punt de vista tècnic. El soterrament té un àmbit d’actuació de cinc quilòmetres, paral·lels al riu Besòs. El túnel, de 4 quilòmetres, comença a Can Sant Joan i acaba després de travessar el riu Ripoll i l’autopista C-33. Per a la seva construcció es combinen dos mètodes d’excavació; en mina i en pantalles en aquells espais en superfície. La zona de descens s’executarà per mitjà d’una estructura formada per pantalles de formigó. Posteriorment, i ja situat el túnel sota l’aqüífer existent a la zona, la seva execució continuarà mitjançant sistemes convencionals d’excavació de túnels, el que evitarà l’efecte barrera en la circulació subterrània de l’aigua, arribant a una profunditat de 35 metres. Passat aquest sector i coincidint amb la trama urbana del municipi, el futur tram soterrat es farà per mitjà de pantalles, que discorreran sensiblement sota el traçat de les actuals vies.

La futura estació soterrada de l’R2 s’ubicarà a l’entorn de l’actual i comptarà amb tres vies i dues andanes laterals. La via central, sense andana, serà per a als tres regionals sense aturada. L’edifici tindrà dos accessos, un des del carrer Guadiana i un altre des del futur passeig que es crearà sobre la llosa de les vies actuals. La presidenta de l’Adif ha indicat que s’evitarà que els usuaris hagin de baixar a excessiva profunditat per arribar a les vies. ‘Una de les característiques destacades d’aquesta estació serà la il·luminació; disposarà de dues obertures que permetran l’entrada de llum a l’interior’, ha expressat Domínguez, qui ha indicat que aquest futur espai és ‘plenament sostenible, modern, funcional, accessible i segur, adequat a les demandes i necessitats dels usuaris del ferrocarril’.

La responsable de l’Adif ha informat que el termini per presentar ofertes a la licitació de l’execució del soterrament s’ha ampliat fins al 25 d’abril, davant els problemes que s’havien trobat les empreses interessades a participar-hi per aconseguir pressupostos davant els constants canvis de preu en els materials a causa de la incertesa pel conflicte bèl·lic d’Ucraïna. Aquest ajornament de la data per presentar ofertes per evitar que el concurs quedi desert i s’hagi de començar el procediment administratiu des de l’inici.

La visita de la ministra i la presidenta de l’Adif ha començat a la Casa de la Vila, on s’han reunit amb l’equip de govern i la Taula del Soterrament. Després de la presentació pública i la roda de premsa –que s’ha emès en directe i es pot veure a www.montcada.cat i www.laveu.cat– la delegació s’ha desplaçat a l’estació de l’R2 i ha finalitzat el recorregut al monument en record a les víctimes del tren a Montcada i Reixac.

A l’acte han assistit representants del govern municipal i de l’oposició, membres de la Taula i de la Plataforma pel Soterrament. També hi ha assistit el secretari general d’Infraestructures, Xavier Flores, i el coordinador del Pla de Rodalies, Pere Macias.

Darrera actualització: 04.04.2022 | 18:46