El Ple municipal aprova l’Ordenança de la Zona de Baixes Emissions (ZBE)

Divendres, 31 d’octubre de 2025
  • A partir de l’1 de gener de 2026, es començarà a aplicar, a excepció dels vehicles censats al municipi ja que el consistori ha demanat una moratòria fins al 2030.
  • L’ordenança contempla restriccions d’accés per als vehicles no censats al municipi més contaminants i estableix mecanismes d’autorització i exempcions per a casos específics.

El Ple municipal va aprovar aquest dijous l’ordenança que regula la Zona de Baixes Emissions (ZBE), una mesura obligada per la normativa estatal i europea que busca millorar la qualitat de l’aire i la salut de la ciutadania. Aquesta ordenança dona compliment a la Llei estatal de canvi climàtic i transició energètica (Llei 7/2021) i al Reial Decret 1052/2022 que obliguen tots els municipis de més de 20.000 habitants que, com és el cas de Montcada i Reixac, superen els límits legals de contaminació a tenir una ZBE en funcionament abans de l’1 de gener del 2026.

A Montcada i Reixac, però, la implantació es farà de manera progressiva. A partir de l’1 de gener de 2026 s’iniciarà una primera fase informativa i d’adaptació, amb la instal·lació de la senyalització i campanyes d’informació ciutadana, però sense aplicar sancions als vehicles censats al municipi ja que el consistori ha demanat una moratòria fins al 2030, coincidint amb la finalització prevista de les obres del soterrament de la línia R2 i altres projectes de transformació urbana que afecten la mobilitat i la qualitat de l’aire.

L’ordenança contempla restriccions d’accés per als vehicles no censats al municipi més contaminants, de dilluns a divendres entre les 7 i les 20 h. És el cas, per exemple, de cotxes particulars de gasolina matriculats abans de l’any 2000 i dièsels matriculats abans de 2006; o furgonetes matriculades abans de l’any 1994 (podeu consultar la relació de vehicles afectats en aquest enllaç). L’ordenança també estableix que els vehicles que no compleixin amb els requisits ambientals han de registrar-se al Registre Metropolità de Vehicles Autoritzats de l’Àrea Metropolitana de Barcelona si volen circular per la ZBE. Aquest registre permet gestionar les exempcions (vehicles d’emergència, transport de persones amb mobilitat reduïda o vehicles singulars) i autoritzacions diàries per accedir a la zona restringida, sempre que es compleixin els requisits establerts. Els titulars dels vehicles poden sol·licitar un màxim de 24 autoritzacions anuals per circular puntualment dins la ZBE, així com altres permisos en cas de necessitat justificada. A més, el consistori es coordinarà amb la plataforma tecnològica de la AMB per a l’aplicació efectiva d’aquesta regulació.

L’aprovació inicial de l’ordenança va acompanyada de la validació de l’estudi previ per a la implantació de la ZBE, elaborat al març de 2025. Aquest document tècnic delimita l’àmbit d’aplicació, estableix mesures d’accés, defineix les exempcions i proposa un règim sancionador progressiu.

Durant la seva exposició al Ple, la regidora de Medi Ambient, Transició Ecològica i Energètica, Dámaris Sánchez, va argumentar que l’aprovació d’una ZBE al municipi “no és una decisió política, sinó que respon al compliment d’una obligació legal que ens imposa la normativa estatal i europea”. L’edil també ha remarcat que el consistori ha demanat “una aplicació proporcional i gradual de la ZBE” davant la situació excepcional que viu el municipi amb les obres del soterrament amb l’objectiu que “la ciutadania tingui temps per adaptar-se”.

Darrera actualització: 31.10.2025 | 14:25