Adif presenta les mesures per garantir la seguretat dels edificis afectats del carrer Carril i Besòs durant les obres del soterrament

Dijous, 11 de desembre de 2025

L’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (Adif) ha articulat un conjunt de mesures per garantir la seguretat i protecció de l'estructura d'habitatges i edificis de sòl durant la construcció del túnel de la futura integració del ferrocarril al seu pas pel nucli urbà de Montcada i Reixac. Aquestes mesures s'han presentat aquest matí en una reunió a la Casa de la Vila entre responsables d’Adif, l’alcalde, Bartolo Egea, el president de l’Àrea Territorial i Mobilitat, Andreu Iruela, i una representació dels veïns dels tres edificis que es van veure afectats el passat gener a la zona d’obres de Can Sant Joan. Els representants del consistori han celebrat que finalment s’hagi presentat una solució tècnica per donar resposta a les afectacions a aquests tres edificis i seguretat a les inquietuds als veïns i veïnes.

Arran de les afectacions en aquests habitatges propers a la zona d'obres, Adif va decidir encarregar estudis exhaustius sobre les característiques dels edificis i el terreny circumdant en un tram de 80 m de longitud situat davant dels números 25 a 27 del carrer Carril i la cantonada amb els números 68 i 70 del carrer Besòs.

Com a primer pas, Adif va decidir paralitzar el treball en aquesta zona i actuar immediatament per detectar les causes que provocaven la presència d'aquestes patologies. També es van dur a terme actuacions de reparació per restablir les condicions dels habitatges afectats.

Els estudis encarregats per Adif han comptat amb l'aportació d'una empresa amb gran experiència en l'anàlisi de patologies estructurals en edificis i de tècnics de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), de provada solvència en tractaments del terreny. A partir de les conclusions d’aquests estudis i de l'experiència d’Adif en la construcció d’infraestructures subterrànies, s’han articulat un conjunt de mesures que tenen com a objectiu minimitzar l’impacte de la construcció del nou túnel, de gran complexitat tècnica per les característiques del terreny i la proximitat d’edificis.

Les actuacions previstes i anunciades aquest matí contenen 5 mesures principals:

  • Utilitzar nous mètodes de perforació de les pantalles de micropilots reduint l'espai entre l'estructura del micropilot i el terreny, segons el model dissenyat per la UPC, i, a més, aplicar el tractament del sòl mitjançant el sistema de jet grouting (una tècnica de fonamentació profunda que millora les propietats del sòl).
  • Rebaixar la rasant del túnel al carrer Carril, de manera que s'excava en un terreny rocós amb millor rendiment.
  • Revisar els claveguerons dels edificis i drenatge del carrer Carril.
  • Instal·lar elements de suport dels edificis de l'entorn a través de diversos procediments
  • Injectar  de forma localitzada resines expansives per a la millora del terreny sota els fonaments dels edificis.
     

Aquest conjunt de mesures s’afegirà al pla d'auscultació ja desplegat per Adif per al control dels moviments del terreny i les estructures adjacents a través de més d'un centenar de sensors i dispositius com ara fites d'anivellament o prismes, que realitzen la recollida de dades de forma automàtica i contínua. Aquests aparells es troben tant a les façanes dels edificis on s'han detectat les patologies, com a les pistes convencionals de línia ampla i d'alta velocitat.

Amb aquestes mesures, les obres del soterrament continuaran en aquest tram del carrer Carril amb la instal·lació de 46 micropilots que resten de les 161 previstes a la zona. 

Durant el transcurs de la reunió, els tècnics d'Adif també han explicat que aquestes mesures de seguretat i conservació previstes per a les estructures que es faran als habitatges s’iniciaran el pròxim mes de febrer. També han agraït als veïns la seva col·laboració i comprensió per les molèsties que puguin patir durant les obres.

Darrera actualització: 12.12.2025 | 07:14