El projecte del soterrament està mes a prop que mai

Dimecres, 14 d'abril de 2021 a les 14:00

La primera sessió de les Jornades pel Soterrament es va fer aquest dimarts al Teatre Municial i va comptar amb la participació d’una representació de l’ens ferroviari i dels redactors del projecte executiu que hauria d’estar aprovat al mes de maig com a molt tard.

Les Jornades sobre el soterrament de l’R2 convocades per l’Ajuntament i la Plataforma Tracte Just Soterrament Total s’han iniciat aquesta dimarts amb un primer acte que s’ha fet al Teatre Municipal, amb la presència d’una quarantena de persones entre el públic, i que ha comptat amb la participació de l’alcaldessa, Laura Campos; el president de l’Àrea Territorial, Jordi Sánchez i la representant de la Plataforma Tracte Just Soterrament Total, Anna Solano. També hi han participat, tot i que de manera virtual, Juan Carlos Monge, sotsdirector de Projectes d’Obra Civil de la Direcció de Projectes de la Xarxa Convencional d’Adif, i Daniel Jiménez, redactor del projecte del soterrament de l’R2 al seu pas per Montcada i Reixac.

La intervenció de Monge i Jiménez ha servit per conèixer alguns dels detalls tècnics de les obres del soterrament de l’R2, que està pendent dels últims tràmits per a l’aprovació definitiva del projecte executiu que, un cop passi pel Consell de Ministres, ja es podrà licitar i adjudicar. El projecte, que es divideix en cinc parts, té un cost total de 500 milions d’euros, sent la principal partida la que està destinada al soterrament de la línia ferroviària al seu pas per Montcada, que provocarà un inversió de 358 milions i un període d’execució, que també marcarà el global de tot el projecte, de 66 mesos. Segons el sotsdirector de Projectes d’Obra Civil d’Adif, el projecte del soterrament al nucli urbà és el que està més avançat i hauria d’estar aprovat al mes de maig com a molt tard. Monge ha destacat que la redacció del projecte executiu es va iniciar fa dos anys i que la seva aprovació s’ha allargat més del que es podia esperar per la seva complicació tècnica a causa de la presència d’aqüífers profunds, en la zona que ha d’anar soterrada, i de parts inundables, en la part de les vies en superfície.

Com a membre de l’equip de redacció del projecte, Daniel Jiménez ha explicat que el projecte afectarà a una longitud de 5,5 quilòmetres de la línia R2, dels quals 2,7 quilòmetres discorren soterrats entre pantalles en dos trams (des de Vallbona fins a l’inici de Can Sant Joan i el nucli urbà de Montcada, incloent l’estació que també anirà soterrada, fins a la seva sortida després de passar per sota el riu Ripoll i l’autopista C-33). Un total de 1,2 quilòmetres del túnel serà executat amb el sistema en mina que anirà per sota de Can Sant Joan i que es foradarà en la part més rocosa i profunda per evitar tenir afectacions als aqüífers. Tot el soterrament comptarà amb cinc pous de ventilació i set sortides d’emergència i tindrà tres vies per permetre la circulació de trens de la línia R11.

En la seva intervenció, l’alcadessa, Laura Campos, s’ha mostrat molt agraïda amb la tasca que han realitzat l’equip d’enginyers, els tècnics de l’Ajuntament i els responsables de l’Adif, tant en aquesta etapa sota la presidència d’Isabel Pardo de Vera com en l’anterior amb Juan Bravo al capdavant. Campos també ha agraït la constància de la ciutadania, liderada per la Plataforma Tracte Just Soterrament Total, per arribar a aquest moment en el que, després de 40 anys de reivindicació i lluita veïnal, “el soterrament està més a tocar que mai”. L’alcaldessa considera que “el futur del municipi passa pel soterrament de l’R2, ja que es tracta d’un projecte vital per a la nostra ciutat” i ha expressat la necessitat de començar a fer pedagogia davant unes obres que “seran llargues i molestes, però que pagaran la pena perquè Montcada no tornarà a ser mai més la mateixa”. A poques setmanes de l’aprovació del projecte executiu, Campos també ha avançat que l’Ajuntament “seguirà amb atenció tots els passos que resten per fer possible aquest somni que és fer realitat el soterrament”.

Per la seva part, el president de l’Àrea Territorial, Jordi Sánchez, ha qualificat el moment actual d’històric i ha destacat la importància estratègica del soterrament per a Montcada per millorar, entre d’altres factors, la cohesió urbana i la seguretat. “Es tracta d’un projecte cabdal per a la ciutat i, de retruc, per tota Catalunya i l’Àrea Metropolitana de Barcelona”, ha dit Sánchez, qui també ha elogiat el lideratge d’Adif i la feina realitzada entre diferents administracions a la comissió político-jurídica.

En representació de la Plataforma Tracte Just Soterrament Total, Anna Solano ha animat la ciutadania a continuar col·laborant amb aquest moviment veïnal, però ha reconegut que en aquest moment li toca a l’Ajuntament portar la iniciativa. Solano ha afirmat que “tot i que s’està fent una bona feina, s’haurà d’estar atent perquè es continuï progressant amb el projecte” i ha demanat que es millori la seguretat dels passos a nivell fins que el soterrament no sigui una realitat perquè “encara ens queda una època de continuar patint amb les vies

En el torn de preguntes del públic, Juan Carlos Monge també ha avançat que les obres obligaran a desmuntar per peces una part del Rec Comtal que, posteriorment, es tornarà a muntar amb una partida pressupostària que ja està aprovada amb l’objectiu de conservar aquest important element patrimonial.

La primera sessió de les Jornades pel Soterrament ha començat amb l’emissió d’un vídeo realitzat per alumnes de 6è de l’Escola El Turó en el que han explicat el projecte que van treballar durant el curs passat amb una sèrie de propostes relaciones amb el soterrament, com la construcció, amb material reciclat, d’un pont provisional durant les obres i l’aprofitament de l’espai que quedarà on estan ara les vies com a zona d’oci, esport i relacions socials. La segona xerrada de les Jornades tindrà lloc aquest dijous, també a les 19h al Teatre Municipal, i anirà a càrrec del coordinador de Rodalies, Pere Macías, que informarà sobre el contingut del Pla de Rodalies de Catalunya 2020-2030, que es va aprovar el passat mes de desembre i que afecta diferents infraestructures ferroviàries del municipi. Entre les actuacions incloses al Pla es troba el soterrament de l’R2, però també la construcció d’un túnel sota el Turó per fer un nou ramal de l’R4 entre l’estació de Torre Baró i la Cerdanyola, amb l’objectiu de reduir el temps del recorregut entre Barcelona i Manresa i que implicaria una reducció de la freqüència de pas dels trens a les estacions de Can Sant Joan, Montcada Centre i Terra Nostra. El consistori ja ha mostrat la seva oposició frontal a aquest projecte. El Pla de Rodalies també inclou el desdoblament de l’R3 al seu pas per Mas Rampinyo, que suposaria duplicar les vies al seu recorregut pel municipi i la construcció d’un nou pont sobre el Ripoll.

Per poder asisstir a aquesta segona conferència, es recomana fer una inscripció prèvia al correu soterrament@montcada.org. La segona xerrada també serà retransmesa en directe per www.montcada.cat i www.laveu.cat.

Darrera actualització: 14.04.2021 | 16:47