L'OMIC informa sobre què fer respecte serveis bàsics, contractes i viatges afectats pel coronavirus

Dilluns, 23 de març de 2020 a les 00:00

El servei municipal atén de forma virtual, al correu electrònic omic@montcada.org; o bé al telèfon 678 031 766.

L’Oficina Municipal d’Atenció a les Persones Consumidores (OMIC) de Montcada i Reixac vol informar la ciutadania d’una sèrie de mesures sobre coronavirus i afectacions als serveis bàsics, contractes i de viatges. Primer de tot, el servei vol llençar una crida a la calma i al consum responsable:

  • Cal fer un consum solidari, en què planifiquem el que comprem per adquirir només el necessari, sense acumular productes, per tal que hi hagi per a tothom.
  • El tancament d’establiments que no siguin d’alimentació, de locals d’oci, de serveis... és per força major, que es pot entendre que la prestació del servei és impossible per una circumstància aliena a la voluntat de l’empresa i que era inevitable.

1. Protecció a les persones vulnerables

  • S’ha aprovat una moratòria en el pagament de les hipoteques en els casos de persones vulnerables que es pot demanar fins al 3 de maig. La norma contempla que es pugui demanar a l’entitat bancària l’ajornament del pagament durant un mes, tot i que es podria prorrogar si continua l’estat d’alarma.

  • Es prohibeix el tall dels subministres bàsics a les persones vulnerables per qualsevol motiu.

  • Es crida a la responsabilitat social per condonar el pagament del lloguer o altres tipus de deutes durant el temps que duri la situació de vulnerabilitat.

2. Cancel·lació de viatges

Només ens podem moure per treballar, anar a comprar, a la farmàcia, bancs, asseguradores o establiments sanitaris, no podem viatjar sinó és per fer-ho en els casos anteriors o bé, per urgència. La resta de casos no es poden dur a terme per força major.

  • Si ens cancel·len o cancel·lem el viatge per força major, es podrà reclamar el retorn dels imports pagats però no podrem demanar cap compensació o indemnització complementària ni les empreses ens podran aplicar cap penalització.

  • En el cas que ens cancel·lin el viatge i no sigui per força major, podrem demanar la compensació automàtica en el cas dels vols, si no ens han avisat amb dues setmanes d’antelació, i/o una indemnització pels danys i perjudicis que se’ns causin per aquesta cancel·lació.

  • Si el cancel·lem nosaltres i no és per força major, haurem de mirar en primer lloc, si tenim una assegurança que ens cobreixi aquesta cancel·lació i sinó, haurem de contactar amb l’empresa amb què haguem contractat el viatge per tal d’arribar a un acord (canvi de dates, retorn parcial…). En aquest cas sí que ens podran demanar que paguem penalització però aquesta ha de figurar al contracte i ser proporcional a la situació en la que ens trobem.

3. Cancel·lació d’esdeveniments

Dins d’esdeveniments, hi ha la restauració, els espectacles, els allotjaments, els museus i altres productes contractats que tinguin a veure amb l’oci, lleure o els esports.

  • L’assistència a aquests esdeveniments no està permesa, tindrem dret a reclamar el retorn de tots els diners que hem pagat o negociar altres mesures com un ajornament o canvi de data.

  • Si es tracta d’un servei contractat fora de l’Estat espanyola, caldrà veure les condicions del contracte i la situació de l’altre estat, ja que, podria ser que la cancel·lació per part nostra no signifiqués el retorn dels diners.  

4. Suspensió dels serveis per quotes

Si ens deixen de prestar algun servei com ara un gimnàs o un curs que paguem per quotes (mensual, trimestral, anual) en la majoria de casos serà perquè s’ha decretat el tancament de l’establiment i per tant, ens trobaríem en que s’ha fet per força major.

  • Per la suspensió de força major podrem reclamar el retorn de la part proporcional de les quotes segons el temps de suspensió del servei.

  • Si la suspensió no es justifica en força major, com per exemple en un curs online, també podrem demanar danys i perjudicis.  

5. Altres casos

  • Se suspenen els terminis de devolució dels productes comprats en qualsevol modalitat (en establiment, a distància o fora d’establiment) durant l’Estat d’alarma o anteriorment, que compleixin el període de devolució durant l’Estat d’alarma.

  • Les pagues i senyals no es retornaran en el cas que l’empresa estigui disposada a proporcionar el producte o servei, ja que s’entén com una renúncia per part de la persona consumidora, per tant, el més adequat seria intentar arribar a un acord amb l’empresa. Si és el prestatari qui no vol proporcionar el que s’ha contractat, ens haurà de retornar el pagament per avançat.

  • Es congelen les portabilitats entre companyies telefòniques, tan fixes com mòbils per tant, seguirem essent usuaris de la nostra companyia i no de la que hem contractat fins que no acabi l’Estat d’alarma.

En qualsevol d’aquests casos, si no estem d’acord amb la resposta que ens dona l’empresa, intentarem negociar un acord però si aquest no és possible, haurem de demanar interposar una reclamació, per tal que si en un mes no ens donen resposta o dins d’aquest termini la resposta és negativa puguem acudir al nostre servei públic de consum per tal que es gestioni la nostra reclamació.

Per a qualsevol dubte, l’OMIC de Montcada i Reixac, segueix en funcionament mitjançant el correu electrònic omic@montcada.org o el telèfon 678 031 766.

Darrera actualització: 23.03.2020 | 13:23