Pla de recuperació socioeconòmica de Montcada i Reixac

Índex

Agraïments i reconeixements

L’Ajuntament de Montcada i Reixac aprova aquest Pla de Recuperació socioeconòmica per tal de fer front i pal·liar els efectes que la greu crisi de la COVID-19 ha provocat sobre la ciutadania, els comerços i les empreses de la nostra localitat.

Aquesta pandèmia, sense cap mena de dubte, ha canviat la nostra quotidianitat i les nostres vides. Mai abans ens haguéssim imaginat que podríem viure una situació com aquesta amb un confinament tan traumàtic i moments plens de preocupacions, por i incerteses... i malauradament encara haurem de viure amb aquesta “nova realitat” on el virus continuarà present durant molt de temps.

Malgrat tot, vull llençar un missatge d’optimisme perquè si fem bé les coses ens en sortirem. Montcada i Reixac, des d’un primer moment, ha actuat amb responsabilitat. I, ara més que mai, seguirem sent responsables però afegint també altes dosi d’il·lusió i tenacitat per seguir endavant.

Després de gairebé 5 mesos de “crisi COVID-19” puc assegurar que tenim la força necessària i la capacitat per recuperar-nos. Aquesta força rau en els ciutadans i ciutadanes de Montcada i Reixac que heu demostrat durant tot aquest temps de forma admirable com heu fet front a les adversitats. I és per això que no puc desaprofitar aquest escrit per donar les “GRÀCIES” en majúscules per tot el que heu fet i seguiu fent.

Per aquest motiu, des de l’Ajuntament de Montcada i Reixac i també a nivell personal volem reconèixer i agrair públicament a totes i cada una de les persones que han estat a peu del canó i han treballat durant tot aquest temps.

Així doncs, donem les GRÀCIES a:

A tots els professionals del món sanitari que ha fet un esforç impressionant per poder donar resposta a la pandèmia, per cuidar de nosaltres i per l’extrema sensibilitat en l’acompanyament dels malalts.

A tots els cossos de seguretat i, especialment, a la Policia Local per la seva implicació i dedicació garantint el funcionament de la ciutat i el compliment de les normes.

A la plantilla de Serveis Socials que han realitzat l’atenció i l’acompanyament als més vulnerables en unes condicions especialment difícils.

Als treballadors de la Brigada Municipal i als serveis de neteja que han estat al peu del canó per garantir les mesures d’higiene a la via pública.

Als professionals de la comunicació local per garantir la informació a la població.

Als serveis municipals que han estat dia rere dia garantint altres serveis públics com són Habitatge, Promoció econòmica i ocupació, Comerç, Ciutadania, Cultura, Biblioteques, Joventut, OMIC, OAC, Oficina de la Dona, Salut Pública, Informàtica, RRHH i Organització, Secretaria General, Serveis àrea econòmica, etc.

A l’equip de govern per gestionar una situació absolutament inesperada tan complexa i incerta i, als grups municipals de l’oposició, pel seu suport incondicional en totes les mesures preses pel govern municipal per afrontar la COVID-19 i per la seva lleialtat amb la institució i el municipi. 

Als voluntaris de Protecció Civil i l’Agrupació de Defensa Forestal pel seu altruisme. 

A totes les persones que han format el moviment solidari i espontani i que han col·laborat amb l’elaboració de material de protecció, de suport a les persones més vulnerables i en la distribució de material educatiu.

Al voluntariat dels bancs d’aliments i menjadors socials per garantir en tot moment el dret a l’alimentació.

Als treballadors i treballadores dels serveis essencials del comerç i supermercats per estar en primera línia quan la situació era molt difícil per abastir-nos d’aliments

Al personal de les residències de la gent gran que han estat a un dels llocs més complicats i durs durant la pandèmia.

Als professionals del món educatiu pel seu esforç en la formació en línia i per l’atenció als més petits.

Als nens i nenes que ens han donat una lliçó de vida amb la seva paciència i amb el seu comportament exemplar.

A totes les empreses, comerços i particulars que han donat suport al consistori de manera desinteressada.

En resum, els nostres més profunds agraïments i reconeixements a tota la ciutadania perquè gràcies a l’esforç de tots i totes hem pogut fer front a aquesta situació absolutament excepcional, incerta i extraordinària. Espero no deixar-me a ningú i si ho faig us demano disculpes.

Igualment volem tenir un record especial per a les persones que han mort durant l’estat d’alarma, a causa de la COVID19 o d’altres malalties durant aquest període, i un record molt especial per a totes les famílies que no s’han pogut acomiadar dels seus familiars com s’havia de fer.

Finalment, l’Ajuntament vol expressar el seu suport a totes les persones contagiades per coronavirus i desitjar-los una ràpida recuperació.

Cuidem-nos entre tots i totes!

 

Laura Campos Ferrer

Alcaldessa de Montcada i Reixac

Mesures per contribuir a pal·liar els efectes de la Covid-19 sobre la ciutadania, els comerços i les empreses locals

1. Context

L'Organització Mundial de la Salut va elevar l’11 de març del 2020 la situació d'emergència de salut pública ocasionada per la COVID-19 a pandèmia internacional. La rapidesa en l'evolució dels fets, a escala nacional i internacional, van requerir l'adopció de mesures immediates i eficaces per fer front a aquesta conjuntura. Les circumstàncies extraordinàries que concorren constitueixen, sens dubte, una crisi sanitària sense precedents i d'enorme magnitud.

Per fer front a aquesta situació, greu i excepcional, el govern espanyol procedeix a la declaració de l'estat d'alarma mitjançant el Reial Decret 463/2020 del 14 de març del 2020.

A Montcada i Reixac, el cap de setmana del 7 i 8 de març, el Servei de Vigilància Epidemiològica del Vallès Occidental del Departament de Sanitat de la Generalitat de Catalunya confirma a l’Ajuntament els dos primers casos de coronavirus al municipi, la qual cosa obliga a prendre les primeres mesures preventives.

A partir d’aquesta situació d’excepcionalitat, el consistori, seguint les indicacions de les autoritats sanitàries i en coordinació amb les administracions competents, es veu obligat a prendre tot un seguit de mesures per tal de fer front a aquesta greu crisi inicialment sanitària i, finalment, també social i econòmica. 

Des de l’inici del Decret d’estat d’alarma i al llarg d’aquests gairebé tres mesos, des del consistori s’ha fet front a la complexa situació d’emergència adoptant mesures de contenció.

Inicialment, en un temps rècord, l’Ajuntament capgira la forma de treballar i adoptar mesures organitzatives per tal de seguir prestant els serveis públics. S’organitzen i defineixen els serveis essencials i s’implanta la modalitat del teletreball. 

En una segona fase, s’atén i es dona resposta cada dia a les situacions d’emergència davant d’un panorama que es presenta nou, incert i desconegut. L’objectiu permanent és mirar de minimitzar l’impacte de la crisi en la ciutadania. Gestionar les urgències, en general, i de l’altra, garantir les necessitats alimentàries, econòmiques i d’ajuda a domicili de les persones vulnerables són, entre d’altres, accions dutes a terme.

Finalment, amb la finalització de l’estat d’alarma, cal, d’una banda, analitzar ben bé quin escenari ens ha deixat aquesta situació de crisi obligant-nos a revisar, a estudiar i a reorientar el pressupost municipal. D’altra banda, es dissenyen la recuperació dels serveis públics que han quedat aturats per culpa de la pandèmia amb el conseqüent retorn gradual del personal municipal. La manera de prestar els serveis s’adapten a la nova realitat amb l’objectiu de seguir garantint les mesures de seguretat i higiene.

Val a dir que la ciutadania, en aquest context d’emergència sanitària, ha hagut de suportar situacions que han afectat directament en la vida quotidiana de les famílies. El confinament a casa, l’obligat distanciament social i familiar, les restriccions de mobilitat, les dificultats per estar a prop i donar suport als malalts més propers, la impossibilitat d’acomiadar com cal els éssers estimats que han mort en aquest període... són situacions que han erosionat la salut emocional de la ciutadania.

Tot plegat no ha estat gens fàcil, però gràcies a l’esforç col·lectiu, que sense cap mena de dubte ha estat admirable, s’ha pogut avançar. Les mostres de solidaritat ciutadana i la gran feina feta per tots els serveis essencials han permès que la situació s’hagi portat, malgrat la complexitat, de la millor manera possible.

L’excepcionalitat d’aquesta crisi, la més que probable dimensió en el temps i el seu impacte en la quotidianitat i economia de moltes famílies, ens obliga a assumir de forma responsable tots els esforços i recursos per garantir la cohesió, la dignitat de les persones per no deixar ningú enrere.

Conseqüències de la pandèmia

Des del punt de vista sanitari, segons el Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya, a Montcada i Reixac, a juliol de 2020, s’informa que hi ha hagut 282 casos positius acumulats des de l’inici de la pandèmia. Pel que fa al nombre de defuncions la xifra ascendeix a 26 –19 corresponen a casos confirmats i 7, a sospitosos. D'aquest total, 19 s'han produït a centres hospitalaris, 5 a residències, 1 a domicili i 1 sense concretar.

D’altra banda, l’aturada generalitzada de l’activitat econòmica ha impactat de ple sobre el sector de l’ocupació a Montcada i Reixac. En aquest sentit, es va tancar el mes de juny amb 2.794 persones desocupades a la nostra localitat. Respecte al juny de 2019, l’atur s’ha incrementat un 35,8%, havent-hi 737 persones més a l’atur que el juny de 2020. La taxa d’atur se situa doncs en un 16,1%, i continua sent la quarta població amb la xifra més elevada del Vallès Occidental.

El nombre d'Expedients de Regulació Temporal d'Ocupació (ERTO) també han experimentat un lleuger ascens aquest mes de juny. Segons les dades de l'Observatori del Treball i Model Productiu del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat, a Montcada i Reixac s'han presentat fins al 30 de juny un total de 514 expedients, que afecten 5.088 persones.

L’estat d’alarma i la pandèmia també han impactat fortament en el petit comerç de Montcada i Reixac, que en la seva majoria es troba constituït per petits establiments regentats pels mateixos propietaris amb una mitjana d’entre 1 i 5 treballadors. Amb sort un bon nombre dels establiments ha pogut romandre obert durant gairebé tota la crisi, i els que no ho han pogut fer s’han intentat adaptar ràpidament a la situació mitjançant venda online, per Instagram o WhatsApp Business entre d’altres.

Atenció a les situacions d’urgència

En l’àmbit de l’atenció, des dels Serveis Socials municipals l’esforç s’ha adreçat a atendre aquelles situacions d’urgència derivades de la pandèmia. Fins a 300 noves famílies han estat ateses des de l’inici de l’estat d’alarma.

L’atenció d’urgència ha provocat un augment dels ajuts econòmics, dels lots quinzenals de menjar, una reorganització del departament de Serveis Socials, així com de l’ajuda a domicili i la teleassistència.

La crisi ha perjudicat les famílies de diferent manera. En l’àmbit laboral, diferents membres de la unitat familiar han perdut la feina. D’altres han estat afectades per ERTO i no han pogut realitzar la seva activitat laboral habitual, patint una reducció dràstica d’ingressos.

Cal també tenir en compte d’altres afectacions familiars com són el fet d’haver d’atendre malalts de la COVID-19 o bé de fer-se càrrec de persones dependents que estaven en residències. Aquests, entre d’altres, són alguns dels perfils atesos més habituals en aquest context de crisis.

Igualment, en l’àmbit de l’habitatge s’han hagut d’atendre i donar suport a les famílies castigades per la crisi. Des de l’Oficina Local d’Habitatge, l’atenció ha anat adreçada a donar suport a les famílies usuàries d’habitatges cedits per l’Ajuntament mitjançant l’establiment d’una moratòria voluntària de les quotes corresponents.

Les adaptacions legals en matèria d’habitatge marcades pel govern de l’Estat arran la pandèmia han comportat un increment substancial de les consultes i dubtes per part de la ciutadania. Especialment se n’han resolt en relació amb la moratòria de lloguer de l’habitatge habitual i els ajuts relacionats, com ara els microcrèdits i els ajuts al pagament del lloguer COVID-19 per a aquelles unitats familiars afectades per les conseqüències econòmiques de la crisi.

L’atenció individualitzada mitjançant correu electrònic i telèfon ha superat el miler d’usuaris/es. Així mateix, s’ha dut a terme la dotació de continguts de la web municipal i xarxes a fi i efecte de mantenir tota la informació detallada i actualitzada a l’abast dels usuaris.

Escenari post-pandèmia

El 28 d’abril de 2020 el Consell de Ministres va aprovar el Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat que estableix els principals paràmetres i instruments per a l'adaptació del conjunt de la societat al nou escenari, amb les màximes garanties de seguretat, després de la crisi provocada per la pandèmia.

No podem negar però que estem davant d’una situació d’absoluta incertesa. Fins ara, amb les accions fetes, s’ha pogut gestionar la situació d’emergència. Ara, però, cal administrar el que s’anomena “camí cap a una nova normalitat” per tal de fer front a la situació amb garanties. Més que mai, en l’actual context, cal definir una estratègia que concreti les mesures i actuacions per assolir la recuperació.

En aquest sentit, es proposa dur a terme un Pla de recuperació socioeconòmica per a Montcada i Reixac, que ens ha de permetre fer front a les greus conseqüències que hem de gestionar i, sobretot, ens ha de dibuixar un camí de manera ordenada amb l’objectiu de fer possible la recuperació econòmica i social de Montcada i Reixac.

El Pla de recuperació socioeconòmica de Montcada i Reixac s’estructura en dos grans apartats. D’una banda, descriu totes les mesures i actuacions fetes des de principi de març i fins al juny de 2020. D’altra banda, inclou el conjunt de mesures que es proposen en els àmbits socials i econòmics per ajudar a reimpulsar la nostra ciutat.

Aquest Pla és un document viu que ha de ser completat, consensuat i compartit amb les aportacions i implicació de partits polítics, agents socials i econòmics. Amb el diàleg, el compromís i la responsabilitat de tothom podrem mirar el futur amb il·lusió i optimisme.

2. Objectius del pla de recuperació socioeconòmica de Montcada i Reixac.

El Pla de recuperació socioeconòmica de Montcada i Reixac defineix el conjunt de mesures concretes dutes a terme i les previstes amb l’objectiu de fer front a les conseqüències socioeconòmiques provocades per la crisi sanitària posant l’accent en la recuperació econòmica i social del municipi.

El Pla descriu, en un primer apartat, el que s’ha fet fins ara, és a dir, les mesures municipals dutes a terme en el context de l’estat d’alarma

El document també incorpora, en un segon apartat, el conjunt de mesures que es faran i que definirà el full de ruta a seguir a partir d’ara. El gran gruix de les actuacions que es duran a terme són accions que ja estaven previstes en els diferents plans estratègics de diverses regidories i àrees municipals i que s’havien de desenvolupar en els propers exercicis. El context actual, però, ho accelera tot i ens obliga a executar algunes de les actuacions de manera anticipada.

El Pla de recuperació socioeconòmica de Montcada i Reixac comptarà amb els recursos econòmics municipals necessaris per fer-lo possible. A més, se sol·licitaran i gestionaran les subvencions externes provinents d’altres administracions i institucions.

Per tal d’executar les diferents accions, s’actuarà amb visió transversal, global i de conjunt que garantirà el treball en tots els àmbits cara a la recuperació social i econòmica. Aquest Pla també vol incidir en la reorganització tècnica i administrativa que s’ha de portar a terme.

Així doncs, el  Pla de recuperació socioeconòmica de Montcada i Reixac actuarà sobre aquells sectors més castigats per la crisi prioritzant la cohesió social i el suport a les persones més vulnerables i  reactivant el teixit econòmic en el seu conjunt.

Finalment, el Pla concretarà l’impacte econòmic que la crisi del coronavirus té i i tindrà en el pressupost municipal amb el seu corresponent replantejament.

3. Què s'ha fet fins ara?

3.1 MESURES EN L'ÀMBIT DE LES PERSONES

  1. ACCIONS EN L’ÀMBIT DE L’ORGANITZACIÓ MUNICIPAL
  2. ACCIONS EN L’ÀMBIT DE LA PROTECCIÓ DE LA SALUT
  3. ACCIONS EN L’ÀMBIT DELS SERVEIS SOCIALS
  4. ACCIONS EN L’ÀMBIT DE LA INFORMACIÓ I LA COMUNICACIÓ
  5. ACCIONS EN L’ÀMBIT DE LA CULTURA I L’OCI
  6. ACCIONS EN L’ÀMBIT DE LA CIUTADANIA: INFANTS, JOVES, GENT GRAN, IGUALTAT...
  7. ACCIONS EN L’ÀMBIT DE LA SEGURETAT CIUTADANA

3.2 MESURES ECONÒMIQUES  I DE SUPORT EN FAVOR DE LA CIUTADANIA

  1. ACCIONS DE SUPORT A L’ECONOMIA DE LA CIUTADANIA
  2. ACCIONS DE SUPORT EN L’ÀMBIT DE L’HABITATGE
  3. ACCIONS DE SUPORT EN TEMES D’OCUPACIÓ

3.3 MESURES FISCALS, ECONÒMIQUES I DE SUPORT A EMPRESES, AUTÒNOMS I COMERÇOS

  1. ACCIONS FISCALS i ECONÒMIQUES A FAVOR D’EMPRESES, AUTÒNOMS i COMERÇOS
  2. ACCIONS DE SUPORT A D’EMPRESES, AUTÒNOMS i COMERÇOS

3.1   MESURES EN L’ÀMBIT DE LES PERSONES

La crisi de la Covid-19 va provocar, i de manera urgent, que l’Ajuntament reorganitzés la pràctica totalitat dels seus departaments per tal de seguir garantint i mantenint la prestació dels serveis públics del consistori vers la ciutadania. Calia una reacció ràpida per fer front a l’impacte que la crisi provocava entre les persones a nivell social, de seguretat i de salut. L’atenció de les urgències i la gestió de les necessitats alimentàries, econòmiques i de protecció de la salut esdevenien prioritàries.

Seguidament, es recullen les mesures de gestió dutes a terme en l’àmbit de les persones que es concreten en el conjunt d’actuacions següents:

3.1.1 ACCIONS EN L’ÀMBIT DE L’ORGANITZACIÓ MUNICIPAL

L’organització municipal s’ha modificat de dalt a baix per fer front a les noves necessitats i normatives fruit de la pandèmia. Diferents decrets d’alcaldia van determinar els serveis públics essencials, la reorganització per treballar telemàticament i la utilització de nous recursos tecnològics per a millorar la gestió interna de l’organització i l’atenció vers la ciutadania tot i la complexitat del moment.

Les accions realitzades han estat:

  • Activació del Pla de Protecció Civil en fase d’emergència 1, per evitar la propagació del virus.
  • Activació del Pla bàsic d’emergències i constitució del Comitè de crisi politicotècnic.
  • Concreció dels serveis públics essencials i definició dels torns presencials de treball a Serveis Socials, Policia Local i Brigada municipal.
  • Implantació i disseny del teletreball.
  • Compra i posada en marxa d’aparells tecnològics que faciliten les reunions per videoconferències.
  • Realització de les comissions informatives, junta de portaveus i plens municipals de forma telemàtica.
  • S’impulsa l’administració electrònica. S’incrementen els procediments que es poden realitzar de forma telemàtica: instància electrònica, llicències d’obres, preinscripcions...
  • S’aturen les obres de titularitat municipal i se suspenen els terminis d’execució de les obres privades.
  • Modificació dels terminis de pagament dels impostos municipals i retorn de quotes de serveis no utilitzats per la pandèmia.
  • Les banderes onegen a mig pal en senyal de dol als equipaments municipals
  • Suport municipal a posicionaments públics supramunicipals: manifest d’entitats municipalistes, denúncia de la discriminació a la gent gran, preocupació per la bretxa digital, més autonomia  econòmica pels ajuntaments.
  • Aprovació i dissenya el pla de desconfinament per als treballadors municipals.
  • A partir de l’inici de les fases de desescalada, s’han anat succeint tota mena d’accions per reprendre serveis i activitats que han estat aturades durant el confinament.
  • Reunions periòdiques i col·laboració entre l’oposició i l’alcaldessa per fer seguiment de totes les actuacions derivades de la situació.

3.1.2. ACCIONS EN L’ÀMBIT DE LA PROTECCIÓ  DE LA SALUT

El decret de l’estat d’alarma va implicar prendre decisions en relació amb la protecció de la salut i la seguretat de les persones que van incloure, entre altres mesures, el tancament o limitació d’ús d’equipaments i serveis públics, l’anul·lació o ajornament d’activitats, la modificació i intensificació del sistema de neteja i la participació i implicació de voluntaris en tasques tan importants com són la protecció i el control dels espais públics.

 Les accions realitzades han estat:

  • Tancament, com a mesura preventiva, dels equipaments municipals, dels centres educatius, dels parcs de la ciutat, de les deixalleries i de la major part de les fonts públiques.
  • Suspensió o ajornament de totes les activitats culturals, educatives, socials i esportives previstes des del 16 de març i fins a l’actualitat.
  • Reorganització del servei de neteja per prioritzar la desinfecció de la via pública i adquisició de nou material de desinfecció (motxilles) per a realitzar neteges individualitzades.
  • Increment de la neteja dels edificis públics, incloent-hi objectes com poms o baranes, i dels ascensors i escales interiors i exteriors.
  • Suport dels voluntaris d’ADF i Protecció Civil en diverses accions en matèria de seguretat, protecció, controls d’accessos, avisos a la població i tasques de neteja i desinfecció a la via pública.
  • Informació i registre de les desinfeccions ràpides realitzades a les residències de gent gran, llars tutelades, residència de menors de Montcada i Reixac i atenció i assessoria sobre dubtes sobre la pandèmia des de Salut Pública.
  • Recollida de residus específica a les residències de gent gran a través del Consorci per a la Gestió dels Residus de Consell Comarcal del Vallès Occidental.
  • Distribució de mascaretes, enviades pel govern central, entre la població i compra d’equips de protecció per al personal municipal i sol·licituds d’EPIs a la Diputació de Barcelona. També s’adquireix un aparell d’ozó per a la desinfecció de vehicles policials i de la Brigada Municipal després de cada torn de treball.
  • Recepció i distribució d’equips de protecció aportats per empreses, comerços i persones voluntàries del municipi.
  • Els mercats ambulants setmanals del centre i de Can Sant Joan passen a comptar només amb parades de fruita i verdura per tal de garantir el subministrament d’aliments a la població tot mantenint les corresponents mesures de seguretat i higiene.

3.1.3. ACCIONS EN L’ÀMBIT DELS SERVEIS SOCIALS

L’atenció a les persones més vulnerables durant la crisi de la Covid-19 ha mobilitzat importants recursos municipals amb l’objectiu de garantir la cobertura de les necessitats socials.

Les accions realitzades han estat:

  • Es destinen 104.000 euros a l'àmbit social per garantir els serveis entre els col·lectius més vulnerables.
  • Augment de l’atenció telefònica i de seguiment a les persones grans en situació de vulnerabilitat tant per part de les treballadores socials, de l’equip del SAD o bé del servei de teleassistència.
  • Reorientació de tots els serveis de caràcter socioeducatiu per estar a prop de la ciutadania.
  • Suport a les residències del municipi (deixalles, material, desinfeccions, connexió amb les administracions).
  • Manteniment dels serveis de teleassistència i SAD reorientats per a casos d’alta vulnerabilitat.
  • Es mantenen operatius el menjador social l’Alzina i el Banc d’Aliments. Increment d’àpats i de lots. Repartiment a domicili dels casos que ho requereixen.
  • Es realitza el repartiment de les targetes moneder amb els diners de les beques menjador.
  • Es coordinen els serveis educatius i els serveis socials per donar suport a tots els infants i joves en situació de precarietat social.
  • Es reformula el servei d’acollida per tal d’assumir les noves demandes xifrades en 400 nous i així poder atendre a les persones que han rebut l’impacte de la crisi.

3.1.4. ACCIONS EN L’ÀMBIT DE LA INFORMACIÓ I LA COMUNICACIÓ MUNICIPAL

En un període on la població ha necessitat estar contínuament informada de les novetats sobre la pandèmia, de les decisions  i de les noves normatives que calia aplicar, l’Ajuntament ha fet un esforç constant per posar a l’abast de la ciutadania tota l’actualitat del moment. En aquest sentit, s’han obert nous canals d’informació, se n’han ampliat i reforçat uns altres, especialment els mitjans digitals. Durant aquests temps s’han reforçat els missatges institucionals a la ciutadania.

Les accions realitzades han estat:

  • Creació de la secció Especial Coronavirus a la web www.montcada.cat per centralitzar totes les novetats sobre la Covid-19 i obertura de nous espais temàtics (urbanisme, habitatge, serveis municipals).
  • S’estrenen nous canals de comunicació, a través de Whatsapp i Telegram i es reactiva l’APP Montcada i Reixac.
  • Difusió de missatges institucionals de l’alcaldessa donant pautes, consells, recomanacions i mostres de suport i agraïment a la ciutadania, en general, i als infants, en particular, i donant a conèixer com el consistori ha seguit garantint els serveis públics.
  • Esforç en la comunicació digital per part de Montcada Comunicació atès que es deixa de publicar La Veu en format paper de forma provisional. L’organisme centra les seves accions comunicatives en informar a través de laveu.cat i les seves xarxes socials pròpies.
  • Impressió de bans informatius municipals en paper.
  • Difusió de missatges amb consells i recomanacions per megafonia pels carrers dels diferents barris.
  • Confecció de campanyes de conscienciació sobre la pandèmia i difusió de  diferents materials en format digital per informar sobre diferents consells de com actuar durant el confinament.

3.1.5. ACCIONS EN L’ÀMBIT DE LA CULTURA I L’OCI

La prohibició de fer activitats en espais públics ha donat un tomb a l’organització de propostes culturals i d’oci. Els diferents serveis han treballat per oferir activitats en línia.

Les accions realitzades han estat:

  • Realització d’activitats en línia i en directe per part de les Biblioteques. Propostes diàries en la línia de les activitats que habitualment es feien de manera presencial.
  • Creació de l’espai Connectem, una autèntica agenda digital on es recullen propostes per amenitzar el confinament a casa, realitzades per serveis municipals, entitats i persones a títol individual.
  • Realització de les classes de les Aules de Música en línia (instrument, veu, etc.).
  • Reprogramació de la Festa major i reconvertir-la en espectacles de caps de setmana els mesos de juliol i setembre (17 activitats repartides en concerts, cinema i espectacles de circ) en espais a l’aire lliure on l’aforament pugui ser controlat.
  • Realització en línia de la Festa de Sant Jordi, el Dia Mundial de la Poesia, el Dia de la Dansa i el Dia dels Museus.
  • Incorporació del Museu Municipal Montcada a la xarxa de #Museuobert.
  • Creació de l’Arxiu Covid-19 amb la intenció de recollir documents ciutadans que puguin servir en el futur per estudiar i analitzar com es va viure el confinament a la ciutat.

3.1.6.  ACCIONS EN L’ÀMBIT DE LA CIUTADANIA: INFANTS, JOVES, GENT GRAN, IGUALTAT...

Els diferents col·lectius de població han estat punt central de l’atenció municipal, tot creant accions específiques en funció de cadascun.

Les accions realitzades han estat:

  • Acompanyament i seguiment telefònic de les dones que han patit alguna situació de violència prèvia al confinament. Manteniment del servei de suport psicològic en l'àmbit telefònic.
  • Promoció del voluntariat veïnal per atendre els col·lectius més vulnerables. Coordinació feta pel Punt de Voluntariat. 
  • Participació de La Policia Local en la celebració dels aniversaris dels infants.
  • Difusió de recomanacions a les famílies per tal de viure un confinament en harmonia i sense conflictes amb l’elaboració i difusió de manuals de convivència i per a un millor ús de les pantalles.
  • Assessorament telemàtic per a joves en matèries de formació, treball, participació, salut i habitatge.
  • Atenció directa municipal sobre temes d’estrangeria.
  • Elaboració d’una campanya als comerços sobre violència de gènere i promoció dels telèfons d’atenció.
  • Campanya per conscienciar a la ciutadania que comparteixi la seva xarxa wifi per a estudiants que no tinguin accés a internet.
  • Distribució d’equips informàtics i de materials de la campanya “Regala il·lusions”, aquests darrers lots aportats per entitats i escoles del municipi.
  • S’acorda donar facilitats a les entitats per modificar els projectes vinculats a subvencions municipals.
  • Concreció de canvis en els Casals d’estiu per adaptar-los a les normatives actuals.
  • Difusió de diferents tipus de recursos creats per altres administracions i empreses sobre com afrontar i a on trobar suports sobre la pandèmia i el confinament.
  • Atenció especialitzada de l'OMIC per tal d’informar sobre què fer respecte serveis bàsics, contractes i viatges afectats pel coronavirus.

3.1.7 ACCIONS EN L’ÀMBIT DE LA SEGURETAT CIUTADANA

Les  accions que la Policia Local de Montcada i Reixac ha dut a terme relacionades amb l’estat d’alarma provocat per la COVID-19 han estat motivades pel compliment de la normativa que el regula.

Les accions realitzades han estat:

  • Controls policials per garantir el compliment de les restriccions de mobilitat i d’activitats decretades en l’estat d’alarma. En total, 420 controls policials, amb comprovacions fefaents de l’incompliment a les restriccions establertes per l’estat d’alarma durant els quals s’han inspeccionat  3.517 persones i 2.329 vehicles. D’aquesta tasca inspectora s’observen 1.415 presumptes infraccions, les quals han estat denunciades.
  • El confinament, però, ha provocat situacions de desemparament en persones vulnerables que han hagut de ser ateses amb diligència: des de la gestió de medicació a persones infectades pel COVID19, fins a assistència psicològica en els moments més pesarosos, passant per un suport continu als serveis sanitaris en la seva lluita contra la pandèmia.
  • Suport continuat en les tasques dels diferents departaments i serveis municipals, en ser en tot moment la Policia Local l’únic servei present al carrer les 24 del dia durant tot el període de confinament.
  • Difusió a la ciutadania de Montcada, a través de la megafonia dels vehicles patrulla, consells i recomanacions sobre l’estat d’Alarma i el confinament.
  • Presencia activa a les xarxes socials, amb compte de Twitter de Policia donant informació relativa a les actuacions policials en coordinació amb altres canals de comunicació de l’Ajuntament.
  • Creació d’una eina web d’informació geogràfica que geolocalitza l’usuari/ciutadà per tal d’acomplir les mesures restrictives de mobilitat quant a passejos i sortides de menors (a menys d’1 km) o per fer esport dins del límit municipal de Montcada.
  • Gestió, centralització i distribució de material sanitari. L’altruisme que ha generat la situació de vulnerabilitat de la ciutadania, sobretot la gent gran, ha motivat una quantitat important de donacions de material per part de particulars: mascaretes, guants, màscares i elements de respiració que, tot i haver  estat dissenyats per altres usos, han estat fets servir pels equips sanitaris. Aquest material s’ha distribuït entre diferents centres sanitaris, com ara l’hospital de la Vall d’Hebron, el CAP de Montcada i Reixac o l’hospital Germans Trias i Pujol.
  • Però també les administracions han aportat material sanitari amb contribucions de més importància quantitativa que hem hagut de gestionar, de tal manera que hem esdevingut una central logística d’equips de protecció individual, que s’han distribuït a diferents departaments municipals i a entitats externes.
  • A banda del material d’EPI no ha estat menys important el suport emocional que hem donat als infants, els quals no han pogut celebrar el seu aniversari de forma ordinària a causa del confinament i nosaltres, a través d’una performance presencial, hem fet feliços a 186 petits montcadencs de fins a 8 anys.
  • Supervisió de les obres privades per tal que compleixin les mesures de seguretat.

3.2   MESURES ECONÒMIQUES I DE SUPORT EN L’ÀMBIT DE LA CIUTADANIA

Minimitzar l’impacte econòmic que ha provocat la crisi del coronavirus en el conjunt de la ciutadania ha estat una de les prioritats de l’Ajuntament. Per aquesta raó, des del primer moment es prenen decisions dirigides a poder atendre, molt especialment, a les situacions d’urgència i també s’han pres decisions en temes fiscals per alleugerir la càrrega econòmica sobre les persones.

3.2.1 ACCIONS DE SUPORT A L’ECONOMIA DE LA CIUTADANIA

Les principals accions de suport a l’economia de les persones s’han concretat mitjançant una sèrie de mesures fiscals i la dotació econòmica de determinades partides per fer front a les situacions d’urgència.

Les accions realitzades han estat:

  • Aprovació d’una partida de 100.000 € per poder donar cobertura a les diferents despeses o ajudes extraordinàries sorgides en els àmbits de serveis socials i serveis municipals.
  • Se suspenen els ajornaments i fraccionaments de pagament de tributs municipals dels mesos d’abril i maig de 2020, tot reprenent els pagaments a partir del 5 de juny, ampliant el mateix temps i en iguals terminis el període de suspensió.
  • S’amplia fins al 30 d’abril de 2020 el termini de pagament voluntari de les liquidacions tributàries que es troben en període de cobrament i que finalitzaven el 18 de març de 2020.
  • S’amplia fins al 20 de maig de 2020 els termini de pagament voluntari de les liquidacions tributàries que s’hagin iniciat amb posterioritat al 18 de març de 2020.
  • Es modifica el calendari fiscal corresponent als terminis de pagament de l’Impost de Béns Immobles domiciliats (béns immobles urbans i de característiques especials).
  • Es compensen els dies no gaudits de les escoles bressol municipals i dels cursos i tallers municipals de la Xarxa d’Equipaments i s’anul·len les quotes dels mesos no gaudits.
  • S’ajorna el pagament de la taxa de guals.
  • S’anul·la la zona taronja d'estacionament durant el període de confinament.

3.2.2  ACCIONS DE SUPORT EN L’ÀMBIT DE L’HABITATGE

Donat que l’habitatge és una de les principals despeses de les famílies, l’Ajuntament ha pres mesures per evitar que el pagament de lloguers sigui una càrrega excessiva durant el confinament.

Les accions realitzades han estat:

  • Es concreta una moratòria per tal que les famílies que viuen en règim de lloguer en els habitatges socials puguin ajornar les quotes fins al juny, amb opció de fraccionament.
  • Adaptació dels serveis de l’Oficina Local d’Habitatge per continuar fent atenció a la ciutadania.
  • Es recopilen totes les informacions en un espai web temàtic sobre les mesures de suport aprovades en l’àmbit de l’habitatge per part del Ministeri de Drets Socials i Agenda 2030 i per la Generalitat de Catalunya. 

3.2.3. ACCIONS DE SUPORT EN TEMES D’OCUPACIÓ

La preocupació per l’ocupació i les gestions per a tramitar ajuts sobre aquesta qüestió han estat objecte d’atenció especial per part del Servei de Promoció Econòmica i Ocupació.

Les accions realitzades han estat:

  • Adaptació del Servei de Promoció Econòmica i Ocupació per tal de continuar fent atenció a la ciutadania.
  • Actualització de manera continuada en un espai web temàtic de totes les informacions sobre les mesures aprovades en l’àmbit de laboral per aquelles persones treballadores o que estan en situació d’atur a conseqüència de l’estat d’alarma.
  • Servei d’atenció individualitzada Covid-19: suport, assessorament i acompanyament individualitzat en els tràmits i ajuts a les persones aturades.

3.3 MESURES FISCALS, ECONÒMIQUES I DE SUPORT A EMPRESES, AUTÒNOMS I COMERÇOS 

De la mateixa manera que en relació amb la ciutadania, l’Ajuntament ha pres decisions per contenir tant com ha estat possible els afectes que el confinament  ha suposat per empreses, autònoms i comerços. Per aquesta raó, des del primer moment es prenen decisions dirigides a donar suport a l’economia local.

3.3.1 ACCIONS FISCALS A FAVOR D’EMPRESES, AUTÒNOMS I COMERÇOS

Les mesures fiscals han estat dirigides a ajornar o anul·lar part dels compromisos econòmics amb l’Ajuntament.  

Les accions realitzades han estat:

  • S’ajorna el pagament de la taxa dels mercats ambulants. Es descompten de manera proporcional als dies tancats.
  • Es paralitzen tots els tràmits de procediments tributaris durant el termini de vigència de l'estat d'alarma.
  • S’anul·la la taxa de terrasses fins a final d’any i es crea un procediment per demanar-ne l’ampliació de l’espai a ocupar.
  • Es descompta la part proporcional del cànon que paguen a l'Ajuntament els concessionaris dels bars dels equipaments afectats pel decret de mesures de l’estat d’alarma.
  • Es facilita el fraccionament dels deutes tributaris (taxa de mercats ambulants i taxa de terrasses) prèvia sol·licitud, sense interessos ni recàrrecs pel que fa als imports que per aquests conceptes es generin durant l’any 2020.
  • Se suspèn la presentació d'autoliquidacions i de pagament de tributs que s'hagin de fer presencialment fins que quedi sense efecte l'estat d'alarma.

3.3.2. ACCIONS DE SUPORT A EMPRESES, AUTÒNOMS I COMERÇOS

L’Ajuntament ha recollit i realitzat campanyes de suport al teixit econòmic local, des de diferents perspectives.

Les accions realitzades han estat:

  • Es posa en marxa del servei Digiempren, a través del portal de la Diputació de Barcelona, per a formació en línia de comerç local i emprenedoria.
  • Es difon a través de la web municipal un directori dels comerços oberts o amb venda en línia durant el confinament.
  • Es fa difusió de bars i restaurants que ofereixen servei de menjar a domicili.
  • S’adapten els serveis de Promoció Econòmica i Ocupació i Comerç per continuar fent atenció a empreses, autònoms i comerços.
  • S’actualitza de manera continuada en un espai web temàtic totes les informacions sobre les mesures de suport aprovades en els àmbits d’empresa, autònoms i comerç.
  • Es realitzen campanyes de conscienciació social de suport als comerços en dates especials (Mona) i amb motiu de la reobertura dels establiments (Tornem).
  • Es crea la Taula Local d’Emergència Econòmica per tal d’elaborar un Pla de xoc per fer front a la difícil situació econòmica provocada per la crisi sanitària i reactivar el comerç local. 
  • Servei d’atenció individualitzada Covid-19: suport, assessorament i acompanyament a les empreses i emprenedors en les consultes, ajuts i tràmits a conseqüència de la Covid-19. Col·laboració en l’atenció especialitzada amb els diferents agents socioeconòmics.
  • Difusió i participació en fòrums, webinars, plataformes sobre l’impacte econòmic de la Covid-19.
  • Mantenir obert les parades d’alimentació en els mercats de venda no sedentària.

4. Què es farà?

4.1 MESURES EN L’ÀMBIT DE LES PERSONES

  1. ACCIONS EN L’ÀMBIT DE L’ORGANITZACIÓ MUNICIPAL
  2. ACCIONS EN L’ÀMBIT DE LA MODERNITZACIÓ DE L’ADMINISTRACIÓ
  3. ACCIONS EN L’ÀMBIT DE L’ECONOMIA
  4. ACCIONS EN L’ÀMBIT DE L’ESTRATÈGIA DE L’ACCIÓ SOCIAL
  5. ACCIONS EN L’ÀMBIT DE LES PERSONES I ELS SERVEIS SOCIALS
  6. ACCIONS EN ELS ÀMBITS DE L’EDUCACIÓ, LA CULTURA I L’ESPORT
  7. ACCIONS EN L’ÀMBIT TERRITORIAL I ESPAI PÚBLIC
  8. ACCIONS EN L’ÀMBIT DE LA INFORMACIÓ I LA COMUNICACIÓ MUNICIPAL

4.2 MESURES EN L’ÀMBIT DE L’HABITATGE

  1. ACCIONS DE L'ESTRATÈGIA PER GARANTIR L'ACCÉS A L'HABITATGE

4.3 MESURES EN L’ÀMBIT D'EMPRESA I OCUPACIÓ

  1. ACCIONS EN L'ÀMBIT DE L'OCUPACIÓ I TREBALL
  2. ACCIONS EN L’ÀMBIT D’EMPRESA
  3. ACCIONS EN L'ÀMBIT DE L’EMPRENEDORIA

4.4 MESURES EN L'ÀMBIT DEL TEIXIT COMERCIAL

  1. ACCIONS EN L’ÀMBIT DE SUPORT AL COMERÇ
     

4.  I A PARTIR D'ARA QUÈ ES FARÀ? CONJUNT DE MESURES PER FER FRONT A LA CRISI SOCIOECONÒMICA PROVOCADA PER LA COVID-19

4.1   MESURES EN L’ÀMBIT DE LES PERSONES

Les mesures a dur a terme, un cop finalitzat l’estat d’alarma, seguiran contribuInt a pal·liar els efectes de la Covid-19 sobre la ciutadania. D’aquesta manera és prioritari donar tot el suport a les persones; per això es concreten actuacions en diversos àmbits com es detalla a continuació.

4.1.1 ACCIONS EN L’ÀMBIT DE L’ORGANITZACIÓ MUNICIPAL

Impulsar mesures en el sI de l’organització municipal per tal de seguir garantint la prestació dels serveis públics tot i les situacions d’excepcionalitat que ens toca viure.

Es plantegen les següents accions:

  • Dotar de les places estructurals necessàries a la plantilla municipal en aquells serveis que davant la crisi actual més ho necessiten amb l’objectiu d’oferir el millor servei i atenció a la població
  • Adequar l’Administració a la situació actual per tal de garantir la prestació serveis públics amb seguretat segons les recomanacions sanitàries i al mateix temps atendre les situacions personals i familiars i  impulsant el teletreball i la flexibilització d’horaris.
  • Condicionar els equipaments i instal·lacions municipals per tal de seguir complint amb les mesures actuals i futures en matèria de seguretat indicades per les autoritats sanitàries.
  • Fomentar l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC) per seguir gestionant totes aquelles reclamacions que afecten el consum, especialment aquelles relacionades amb l’impacte de la pandèmia.

4.1.2 ACCIONS EN L’ÀMBIT DE LA MODERNITZACIÓ DE L’ADMINISTRACIÓ

Adequar l’organització municipal per garantir una millor gestió en benefici de l’atenció a la ciutadania assolint més rapidesa i agilitats en els tràmits i les consultes, especialment, per mitjà telemàtic.

Es plantegen les següents accions:

  • Dur a terme accions innovadores a l’OAC per tal de reconduir l’atenció ciutadana vers l’administració electrònica
  • Implantar l’expedient electrònic (signatura biomètrica i notificació electrònica) i la carpeta ciutadana 2.0.
  • Implementar els serveis en línia de manera que permeti la realització integra dels tràmits
  • Modernitzar els sistemes de gestió per una millor interoperabilitat
  • Millorar els procediments simplificant el tràmit en benefici de la ciutadania
  • Adequar els horaris i els models d’atenció a la ciutadania tot impulsant l’atenció telemàtica i l’atenció presencial amb cita prèvia
  • Modernització de les infraestructures municipals de sistemes informàtics en la definició d‘un model híbrid garantint la continuïtat i disponibilitat dels serveis tecnològics
  • Potenciar la formació en eines tecnològiques i tramitació electrònica per lluitar contra la bretxa digital de la ciutadania

4.1.3 ACCIONS EN L’ÀMBIT DE L’ECONOMIA

  • Reclamar a l’Estat i la Generalitat de Catalunya una millora en el finançament per tal de poder fer front a les noves necessitats sorgides per la Covid-19.
  • Adequar les ordenances fiscals, les bonificacions i les subvencions al servei del bé comú (salut, habitatge, educació, cultura), el medi ambient, l'ocupació estable i de qualitat, el comerç de proximitat i les petites i mitjanes empreses.
  • Sol·licitar la flexibilització en el compliment de les regles fiscals per tal de poder utilitzar els màxims recursos possibles per donar resposta a la crisi social i econòmica provocada per la Covid-19, sobretot en aquells ajuntaments on la seva situació econòmica no és gaire positiva.

4.1.4 ACCIONS EN L’ÀMBIT DE L’ESTRATÈGIA DE L’ACCIÓ SOCIAL

Les accions a realitzar en el nou marc socioeconòmic és important que tinguin una relació de coherència amb tots els diagnòstics i processos d’anàlisis socials iniciats durant aquests darrers anys. Per aquest motiu és important partir de l’estratègia d’acció social que emmarca tots els plans sectorials que donen sentit a la intervenció social al municipi.

Es plantegen les següents accions:

  • Prioritzar la realització de l’Observatori del Pla d’Inclusió Social per a la lectura de la incidència de la crisi econòmica que ha provocat la pandèmia de la COVID19.
  • Avaluar i actualitzar els Plans sectorials aprovats dins de l’estratègia d’acció social amb la perspectiva de prioritzar aquelles accions que poden donar resposta a la crisi actual: 
  • Pla Local d’Inclusió
  • Ciutat amigues de la gent gran
  • LGTBI
  • Igualtat
  • Joventut
  • Guia per la prevenció del maltractament envers la gent gran.
    • Avaluar i actualitzar els plans locals: oferir eines de prevenció, detecció i protecció de situacions d’assetjament masclista i assetjament al col·lectiu LGTBI+ i posar a disposició una persona de referència a cada àrea:
    • Pla d’igualtat intern 2020
    • Protocol de prevenció de l’assetjament sexual 2021
    • Pla Igualtat 2022
    • Revisar i avaluar el Pla LGTBI+ 2019-2022
    • Pla LGTBI+ 2023
  • Aprovar, presentar, desenvolupar, prioritzar i avaluar el Pla d’Acció del projecte de les Ciutats Amigues de la Gent Gran.
  • Redacció d’un protocol d’atenció assistencial per un possible rebrot de la pandèmia, especialment adreçat a la gent gran, casals, residències i centres de dia. Igualment, treballar per disposar d’un cens de persones majors de 80 anys per tal de poder ser ateses en cas d’urgències motivades per la Covid-19.
  • Reforçar les accions comunitàries. Les possibles tensions i conflictes apareguts durant la pandèmia han pogut provocar tensions entre veïnatge. Paral·lelament més que mai el coronavirus ha donat l’oportunitat de conèixer els veïns i compartir amb les mesures establertes la vida comunitària. Des de l’Ajuntament cal reforçar aquestes dinàmiques per tal que es consolidin i evitar conflictes futurs.
  • Promoure el voluntariat en tasques de conscienciació, entre la ciutadania, per tal que segueixin complint i respectant les mesures de seguretat recomanades per les autoritats sanitàries.

4.1.5 ACCIONS EN L’ÀMBIT DE LES PERSONES I ELS SERVEIS SOCIALS

L’emergència sanitària està deixant seqüeles importants a nivell social, psicològic i econòmic, per aquest motiu cal prioritzar el suport a les persones des dels nivells més assistencials fins a d’altres que afecten la relació i diferents nivells de benestar.

Es plantegen les següents accions:

  • Incrementar la complementació de les beques menjador per garantir el Dret a l'alimentació
  • Garantir sistemes alternatius d’alimentació en situacions de confinament per a les famílies amb menors, tant d’escoles bressol, escoles d’infantil i primària i secundària.
  • Complementar les beques de menjador en funció de la disponibilitat econòmica de les famílies.
  • Augmentar la partida del SAD (Servei d’Ajuda Domiciliària) per cobrir les demandes i incrementar el perfil dels professionals per tal d’atendre les necessitats de les persones ateses.
  • Agilitzar i cerca d’alternatives en el sistema de concessió d’ajudes d’urgència. Estudiar i implementar un nou model de concessió d’ajudes tramitades per serveis socials, per tal d’optimitzar la manera d’atorgar els ajuts a les famílies i tenir en compte les particularitats de cada cas.
  • Cercar alternatives d’allotjament d’urgència per a persones sense llar, més enllà de les que s’utilitzen en l’actualitat.
  • Posar en marxa un espai d’allotjament d’urgència per a persones sense llar de manera mancomunada amb Ripollet i Cerdanyola.
  • Implementar el Punt d’Informació al Voluntariat de Montcada i Reixac, de manera específica per aquelles actuacions de caràcter social i comunitari.
  • Reforçar l’atenció psicològica a dones, infants i joves que han patit violència masclista, especialment per aquelles famílies que han pogut patir una situació de violència durant el confinament i desescalada. 
  • Reforçar l’atenció psicològica, en general, davant un possible nou confinament amb la col·laboració del col·legi de psicòlegs de Catalunya i del Consell Comarcal.
  • Fomentar formació i de sensibilització ciutadana sobre el fet migratori que inclogui la participació del mateix col·lectiu.
  • Atendre, assessorar i acompanyar a les persones immigrades, ja que són un col·lectiu dels més vulnerables, que han de fer determinats tràmits que han estat condicionats per l’aturada burocràtica.
  • Oferir accions del servei PASSA, especialment pel que fa a l’addició a les pantalles i a les seves conseqüències. Oferir atenció i actuacions a les escoles de primària des del servei PASSA, per fomentar la prevenció respecte a les pantalles i les begudes energètiques, oferint també capacitacions als equips docents. Incrementar les actuacions amb famílies respecte a la informació i prevenció del consum i les addiccions en infància i Joventut

4.1.6 ACCIONS EN ELS ÀMBITS DE L’EDUCACIÓ, LA CULTURA I L’ESPORT

Els joves i infants han rebut l’impacte directe de la pandèmia, han perdut classes, han perdut activitats, han hagut de deixar de jugar a l’espai públic, de fer esport. Cal anar recuperant la normalitat en la mesura del possible, recolzant les activitats educatives, culturals i esportives que es porten a terme al municipi.

Es plantegen les següents accions:

  • Crear una plataforma amb tota l’oferta d’activitats extraescolars que es fan al municipi , ordenades per tipologies. Especialment per aquelles escoles amb més indicadors de segregació.
  • Potenciar els projectes d’innovació educativa i acompanyament en les transicions educatives especialment en els centres d’alta complexitat i amb les noves circumstàncies de relació.
  • Impulsar accions a les escoles i a les famílies en favor de la coeducació, l’educació emocional, la inclusió i la salut  i contra l'assetjament escolar.
  • Incrementar les beques d’escolarització (sortides i material escolar) a través de la creació de nous trams de tarifació social. I en funció del cicle escolar.
  • Oferir un servei educatiu inclusiu i de qualitat de lleure en temps de vacances escolars a les famílies amb infants en edat escolar.
  • Posar a la disposició de la Generalitat de Catalunya els màxims equipaments possibles per tal que l’inici escolar del curs 2020-2021 es pugui donar amb la màxima normalitat.
  • Garantir les connexions digitals suficients per evitar que hi hagi infants I joves que no puguin seguir la seva escolaritat de manera ordinària si hi ha un nou procés de confinament.
  • Reforçar les beques complementàries de menjador que adjudica la Generalitat de Catalunya.
  • Prendre les mesures sanitàries oportunes per a l’inici de l'escola bressol al mes de setembre.
  • Recuperació espai econòmic cultural. Fomentant els diferents sectors de la producció cultural per contribuir al seu desenvolupament econòmic. L’objectiu és mantenir el màxim d’activitats culturals contractades i pressupostades per a contribuir a la recuperació econòmica del sector cultural.
  • Planificar les activitats culturals amb la màxima normalitat en funció de les mesures sanitàries corresponents. Mantenir la programació professional del Teatre Municipal, respectant els percentatges en l’aforament que marqui la normativa sanitària de cada moment.
  • Adaptar les activitats a les biblioteques, centres cívics i altres espais a les normatives sanitàries.
  • Estimular la cultura popular. Fomentar la recuperació de la memòria històrica vinculada al municipi i potenciar el coneixement del seu patrimoni material i immaterial. Creació de l’arxiu històric i de l’arxiu popular vinculat a la COVID-19.  
  • Generar  zones segures per a la pràctica de l’esport
  • Desenvolupar projectes de salut i activitat física més amplis per gent gran.
  • Adaptació sanitària a la pràctica de l’esport.

4.1.7 ACCIONS EN L’ÀMBIT TERRITORIAL I ESPAI PÚBLIC

La crisi de la Covid-19 ha evidenciat que millorar la mobilitat ciutadana per fer-la més accessible, segura i sostenible i treballar per un espai públic digne són accions que cal dur a terme.

Es plantegen les següents accions:

  • Actuacions a la via pública per millorar la mobilitat de les persones a través d’adequació de les voreres del municipi
  • Estudi de  mobilitat per reduir els desplaçaments amb vehicles i pacificació de zones del casc urbà peatonalitzant-les.
  • Estudiar mesures tàctiques per afavorir la mobilitat en modes sostenibles i que garanteixen el distanciament interpersonal com la bicicleta.
  • Connectar amb bicicleta Montcada i Reixac amb els municipis veïns per crear una xarxa ciclable supramunicipal (amb Collserola – Cerdanyola i La Llagosta).
  • Adequar el front fluvial del Besòs a l’Av. La Ribera, millora vial, voreres i xarxa ciclable
  • Mantenir els criteris de neteja de dependències municipals amb productes viricides amb especial cura dels punts de major contacte i garantir la ventilació dels espais com a mínim en els horaris de neteja.
  • Normalitzar el servei de la deixalleria i estudiar canvis per una possible reorganització de la deixalleria mòbil per arribar a més barris.
  • Reordenar de nou els serveis de neteja viària per tal de donar resposta a la normalització de l'ocupació de la via pública amb especial cura dels punts de major contacte.
  • Mantenir la neteja i desinfecció en Parcs infantils i zones d’esbarjo i joc.
  • Donar a conèixer permanentment el calendari de desinfecció i neteja que es duu a terme per barris.
  • Analitzar i estudiar el possible tancament d’espais públics amb ús exclusiu per a vianants.

4.1.8 ACCIONS EN L’AMBIT DE LA INFORMACIÓ I LA COMUNICACIÓ MUNICIPAL

Adaptar la comunicació municipal a les noves realitats per posar en marxa alternatives informatives per seguir informant la població amb garanties.

Es plantegen les següents accions:

  • Creació d’un circuit d’informació de pantalles digitals en equipaments municipals i a la via pública per garantir la informació en cas que no es pugui garantir la comunicació municipal en suport paper
  • Impulsar nous formats i nous suports comunicatius per mitjans electrònics que permetin una comunicació directa i àgil amb la ciutadania en casos d’urgència
  • Potenciar els actuals canals i xarxes existents en format digital per, sobretot, fer arribar els continguts informatius als mòbils atès que el suport més utilitzat per accedir a la informació municipal
  • Millorar els continguts de les webs de les diferents regidories per garantir l’accés a la informació principal de manera telemàtica

4.2 MESURES EN L’ÀMBIT DE L’HABITATGE

Conjunt de propostes per tal de donar resposta a les necessitats de la ciutadania en matèria d’habitatge promovent les accions i facilitant els recursos per afavorir  l’accés a un habitatge digne i adequat

4.2.1 Accions en l’àmbit de l’estratègia per garantir l’accés a l’habitatge

Accions encaminades a la generació d’habitatge assequible mitjançant la política urbanística que permeti mobilitzar sòls i recursos per dotar i incrementar el parc públic d’habitatge  

Es plantegen les següents accions:

  • Mobilitzar sòl municipal per construir habitatges socials i dotacionals.
  • Incrementar l’adquisició d’habitatges per a finalitats socials mitjançant l’exercici del dret de tanteig i retracte.
  • Aprovar i desenvolupar un Protocol per la inspecció i conservació dels habitatges desocupats del municipi, i incentivar la seva ocupació amb títol habilitant.
  • Redactar una modificació de planejament per incrementar les reserves HPO al sòl urbà consolidat del municipi.
  • Potenciar l’ús de la Finestreta Única d’habitatge i tràmits electrònics a l'OLH (Oficina Local d’Habitatge).
  • Dissenyar una proposta d’incentius per tal que els habitatges desocupats s’incorporin al mercat de lloguer d’habitatge assequible  a través de la borsa de mediació municipal.
  • Incentivar la rehabilitació i millora dels infrahabitatges als barris de la Muntanyeta de Can Sant Joan i de la Font Pudenta, impulsant el planejament pendent del barri per fer efectius els reallotjaments necessaris per a les famílies vulnerables en situació d’infrahabitatge i la gestió de zones verdes per evitar expropiacions.
  • Promocionar i informar sobre les noves formes d’accés a l’habitatge (cooperatives, cessió d’ús, masoveria urbana, etc.).

4.3 MESURES EN ELS ÀMBITS D’EMPRESA i OCUPACIÓ

Davant la greu situació social i econòmica a conseqüència de la Covid-19, la regidoria de Promoció Econòmica i Ocupació adopta unes mesures urgents per pal·liar aquests efectes desfavorables tant a les persones com a les empreses, posant en marxa de manera urgent projectes i actuacions destinades a crear i mantenir l’ocupació, fomentar l’autocupació i acompanyar a les empreses en aquesta nova situació d'adaptació i/o reorganització.

4.3.1 ACCIONS EN L'ÀMBIT DE L'OCUPACIÓ I TREBALL

La complexitat de les diferents situacions en les quals ens trobarem ens porta a plantejar actuacions encaminades a donar suport i acompanyament a les persones,  al manteniment dels llocs de treball, al foment de l’ocupació i la professionalització, a la dotació de recursos humans i tècnics de la regidoria.    

Es plantegen les següents accions:

  • Oferir el servei d’atenció Covid-19 en l’àmbit d’ocupació: atenció telefònica, atenció de consultes, actualització permanent del butlletí digital i suport a la tramitació d'ajuts.
  • Realitzar l’estudi de diagnosi del territori sobre l’atur i treball a Montcada i Reixac. Realització d’entrevistes en profunditat a aturats, autònoms i empreses per disposar d’un estudi amb diagnosi de la situació
  • Reforçar el projecte d’intermediació amb la contractació de tècnics/ques per acollida de persones aturades i per captar i gestionar ofertes de feina davant l’increment d’aturats. Treball transversal a realitzar amb Serveis socials
  • Dissenyar el  Programa Plans d’ocupació per tal de definir perfils a les necessitats actuals.
  • Analitzar les diferents subvencions i opcions: Pans d’Ocupació, suport a emprenedors, suport a la contractació d’empreses.
  • Estudiar la viabilitat de dur a terme Plans d’Ocupació propis de l’Ajuntament al pressupost 2021.
  • Oferir ajudes locals econòmiques a les empreses a la contractacio de persones aturades del municipi
  • Estudiar la viabilitat de contemplar en el pressupost 2021-2023 incentius per  a la contractació de persones aturades del municipi a les empreses
  • Oferir un programa de formació ampli i diversificat, posant l’èmfasi en la formació online. Conveniar amb agents del territori
  • Promoure el programa noves tecnologies: accions per promoure el teletreball
  • Recuperació de l’homologació dels espais formatius municipals i adaptar les formacions professionalitzadores a les noves necessitats i oportunitats arran de la nova situació socioeconòmica actual.
  • Millorar i fer difusió d’un espai i eina virtual, que integri tota l'oferta formativa laboral, amb els recursos necessaris per tal d’arribar a tota la ciutadania.
  • Augmentar els recursos digitals a Promoció econòmica i ocupació, Formació alfabetització digital, xarxes socials...
  • Ofertar l’Espai Club de la feina per als usuaris que no disposen de mitjans a casa per buscar feina.
  • Reforçar l’estructura de personal intern amb la contractació de tècnics/ques i també comptar amb el reforç d’empreses externes especialitzades
  • Reforçar l’estructura de personal intern amb la contractació de tècnics/ques i també comptar amb el reforçs d’empreses externes especialitzades

4.3.2 ACCIONS EN L'ÀMBIT D'EMPRESA

En aquest context d'inestabilitat, es considera prioritari establir mesures adreçades a donar suport al teixit productiu, especialment a les petites i mitjanes empreses i als autònoms i a les empreses cooperatives i de l'economia social, i minimitzar l'impacte social perquè, una vegada superada la crisi sanitària, es produeixi al més aviat possible el rellançament econòmic, garantint l'estabilitat en l'ocupació.

Es plantegen les següents accions:

  • Crear la taula d’emergència per les empreses dels polígons industrials. Dur a terme reunions periòdiques, recollida, concreció i consens de les necessitats de l’empresariat i agents socioeconòmics
  • Elaborar un estudi/diagnosi de l’estat del teixit econòmic
  • Difondre el Programa Consolida’t (SOC) / Que cap empresa tanqui (Cambra de Comerç) Subvenció destinada a oferir assessorament especialitzat als empresaris
  • Oferir ajudes locals econòmiques en els pressupostos del 2021 d’ajuda per a adaptació als llocs de treball, ajudes per tenir liquiditat, contractació de personal i per digitalitzar l’empresa
  • Impulsar un directori d’empreses i venda online (Marketplace local)
  • Contractar una empresa externa especialitzada a planificar accions concretes per a la reactivació dels negocis
  • Elaborar un directori de recursos Covid-19. Crear un mapa web actualitzat de les fonts i recursos generats a partir del Covid-19
  • Elaborar campanyes per reforçar la imatge i potencialitat del territori. Fer publicitat a nivell local i comarcal.
  • Impulsar el Programa de suport a la digitalització de les pimes. Formació online. Webinars
  • Incrementar la presencia i lideratge del teixit econòmic a la comarca i amb la participació activa en les diferents taules i projectes consorciats
  • Crear una eina informàtica integral que reculli les característiques del teixit econòmic de la ciutat.
  • Revisar i adequar la planificació d’usos urbans per aconseguir un model de ciutat que equilibri les activitats industrials i comercials amb la residència i l’habitatge.
  • Modificar el Planejament Urbanístic dels Polígons Industrials per poder atraure i encabir altres usos i activitats.
  • Potenciar la plataforma Open Industry 4.0. Participació més activa i desenvolupament del recurs
  • Apostar pels projectes público-privats. Impulsar la creació de grup motor que pugui portar la constitució de la 1ª associació d’empresaris dels polígons de Montcada i Reixac. Elaborar de projectes comuns.
  • Impulsar els programes:

-“ens posem al dia”. Conferències online, fòrums de noves experiències, noves oportunitats, espai potenciador de coneixement I noves sinergies.

-“Aquí es queda el talent”. Creació d’un espai per promoure la creació de noves start-ups a conseqüència de la Covid-19

-Relocalització d’empreses “Reshoring” Projecte singular per detectar les empreses de Montcada  que es troven en aquest procés

  • Reforçar l’estructura de personal intern amb la contractació de tècnics/ques i també comptar amb el reforç d’empreses externes especialitzades

4.3.3 ACCIONS EN L'ÀMBIT DE L’EMPRENEDORIA

Programa de mesures de suport i foment de l’emprenedoria per afrontar millor els reptes sorgits de la nova realitat socioeconòmica, de manera que es reforci la viabilitat de les microempreses, els autònoms i les empreses cooperatives i de l'economia social.

Es plantegen les següents accions:

  • Elaborar un pla de comunicació potent comptant amb la contractació d’una empresa externa per elaborar el marketing i treballar l’atracció de nous emprenedors i lloguer de locals
  • Impulsar el programa d’assessorament a la creació d’empreses amb la contractació d’un tècnic d’empresa (punt PAE) i amb el reforç d‘una empresa externa especialitzada per assessorament als plans d’empresa
  • Impulsar el grup de treball intern “Finestreta única”. Pautar objectius i el seu assoliment entre llicències, OAC, SPEO i Comerç
  • Promoure ajudes econòmiques locals als emprenedors. Concretar una partida pressupostària a partir del 2021 per incentivar els projectes i negocis locals
  • Elaborar el projecte KM0 (Economia social i solidària). Crear cooperatives de productes locals
  • Establir aliances amb els agents econòmics. Subscriure convenis i acords d’actuacions per facilitar i donar recursos als emprenedors (bancs, cambres, universitats, etc.)
  • Donar suport a aquelles iniciatives socials i solidàries que sorgeixen del conjunt de la ciutadania generant ocupació, contractació pròpia i del sector públic, des de projectes d’economia social i solidària, iniciatives a empreses privades
  • Definir el projecte de locals i naus buides. Detectar espais industrials disponibles o per compartir
  • Impulsar el programa Consolida’t (SOC)/Que cap empresa tanqui (Cambra de comerç). Derivació per Assessorament als emprenedors a aquests dos programes del SOC i la Cambra de comerç respectivament
  • Promocionar el programa Reempresa  de la Diputació. Valorar la possibilitat de gestionar-lo des de Montcada i Reixac
  • Donar suport a la digitalització i transformació digital dels emprenedors, a la formació online. Concretar ajuts econòmics per adaptar digitalment les empreses i oferir un servei d’assessorament
  • Reforçar l’estructura de personal intern amb la contractació de tècnics/ques i també comptar amb el reforç d’empreses externes especialitzades

4.4 MESURES EN L’ÀMBIT DEL TEIXIT COMERCIAL

El sector del petit comerç és, sens dubte, un dels més castigats a conseqüència de la Covid-19. Les mesures concretes de reactivació i promoció d’aquesta part del teixit econòmic tan vulnerable són les que presentem a continuació.

4.4.1   ACCIONS EN L’ÀMBIT DE SUPORT AL COMERÇ

Es plantegen les següents accions:

  • Creació d’un pla de xoc i reactivació econòmica del teixit comercial elaborat amb la col·laboració de tots els agents comercials de Montcada i Reixac
  • Creació d’una Taula d’emergència econòmica local, amb la incorporació de tots els agents implicats, per debatre les estratègies i accions per dinamitzar el comerç i promocionar-lo.
  • Carta municipal de suport al comerç i als comerciants de Montcada i Reixac
  • Dinamització Comercial Urbana reactivant la realització i adaptació, a la situació del moment, de les fires comercials que s’han hagut d’ajornar, combinades amb altres elements de dinamització com poden ser activitats esportives o culturals
  • Campanya de foment de compra local per tal de conscienciar a la ciutadania sobre la compra en establiments locals i de proximitat
  • Pla de formació per comerciants per tal de dotar de les eines necessàries per tal que els comerciants es mantinguin formats en nous camps com per exemple les xarxes socials
  • Realització d’un cens d’establiments comercials que ens permeti conèixer la realitat exacta del nostre municipi, elaborant a la vegada un catàleg dels serveis que els comerciants ofereixen i on s’ubiquen
  • Foment de l’ocupació de locals buits amb un pla integral de dinamització, que inclou un cens de locals buits, per tal de reactivar aquestes zones i evitar que locals de noves construccions quedin desocupats
  • Continuar treballant per agilitzar els tràmits online d’obertura de comerços facilitant així que per als nous comerciants sigui senzill, ràpid i àgil establir-se al nostre municipi
  • Elaboració d’un Pla Estratègic de Comerç que ens permeti establir unes directrius i línies d’acció de la direcció cap a la qual volem que el nostre comerç es dirigeixi
  • Nou paquet de mesures fiscals amb la reducció i bonificació de les taxes que siguin de competència municipal i lluitar perquè les que no ho són (IBI, residus, etc.) tinguin el menor impacte possible pel comerciant
  • Dotació d’una partida extraordinària que permetrà reforçat la dinamització i promoció del comerç
  • Reactivació de la restauració mitjançant noves estratègies, aliances o canals de venda per revitalitzar el sector
  • Modificació de l’ordenança de terrasses per tal que puguin tenir el mateix nombre de taules que l’any anterior, i els restauradors que no en tinguessin puguin demanar un permís de terrassa extraordinària per tal de reforçar la seva activitat comercial, a part de la bonificació de la taxa
  • Crear una eina informàtica integral que reculli les característiques del teixit econòmic de la ciutat. (Market Place)
  • Reactivació dels mercats de venda no sedentària del municipi per permetre l’abans possible el retorn d’aquest sector del comerç

5. Impacte econòmic de la crisi de la covid-19 en el pressupost municipal

La situació provocada per la COVID-19 a l’Ajuntament tindrà una afectació directa d’uns 1.250.000 al pressupost municipal. Aquesta xifra, que és un càlcul inicial, s’explica per la reducció d’ingressos i augment en la despesa.

Pel que fa als ingressos, l’Ajuntament deixarà de percebre, com estimació inicial, uns 1.050.000 €, tant pels serveis municipals que no s’han pogut oferir pel tancament d’equipaments, com també per la reducció de taxes o impostos.

Les taxes i preus públics han resultat els més afectats, en tractar-se d’ingressos subjectes directament a l’activitat del que ha de pagar. En aquest sentit, per posar un exemple, en el passat Ple de juny es va aprovar la no liquidació de la taxa municipal per a l’ocupació de via pública corresponent al concepte de terrasses de forma excepcional aquest any 2020 per un import total de 50.000 €. Igualment s’han de tenir en compte les mesures fiscals aprovades durant l’estat d’alarma, com són la devolució de la part proporcional de la taxa de mercats, el descompte de la part proporcional del cànon dels concessionaris dels bars dels equipaments i la suspensió de les quotes de les escoles bressol municipals i dels cursos i tallers de la Xarxa d’Equipaments fins a la represa dels serveis.

Pel que fa als impostos, únicament es veuen afectats directament els que són no periòdics, ja que estan subjectes a què es produeixi el fet que obliga al seu pagament IIVTNU (plusvàlues) i ICIO. La part de plusvàlues que s’ha vist afectada, és la corresponent a les transmissions de compravenda havent-ne frenat per efecte directe de l’estat d’alarma. De la mateixa manera, també ha afectat la sol·licitud de llicències d’obres i l’Impost de Construccions (ICIO). L’IAE podria trobar-se afectat en el moment del pagament, ja que algunes empreses subjectes a pagament, potser no han sobreviscut a la manca d’activitat.

Ens trobem, doncs, davant una reducció generalitzada dels ingressos per efecte directe de l’estat d’alarma.

Pel que fa a la despesa, les necessitats derivades de la situació d’emergència sanitària, segons les valoracions inicials, tenen un impacte al pressupost municipal de 438.000 €, destinats, entre d’altres, a la despesa social per import de 150.000 €. La despesa generada amb la necessitat de funcionament del teletreball ha costat fins al moment 32.000 €. En material d’equips de protecció individual (EPI) del personal de l’Ajuntament i en tests al personal essencial, es valora en 30.000 €. Una altra magnitud a tenir en compte, és l’import en concepte de bestretes en indemnitzacions a les escoles bressols municipals des del 16 de març per raó de la suspensió dels serveis municipals, que es valoren en 240.000 €.

Val a dir, que també s’ha produït una reducció de la despesa municipal directament relacionada amb les activitats que no s’han pogut o podran executar per les restriccions o limitacions derivades de la situació d’emergència sanitària. Molt especialment, en matèria de subministraments d’aigua, llum i gas, i activitats culturals, entre elles la festa major. En total la disminució de la despesa, segons estimacions inicials, serà de 238.000 €.

En resum, l’ajuntament, per poder superar aquest impacte econòmic que ha provocat la crisi sanitària de la Covid-19 en el pressupost municipal, durà a terme un pla de treball amb una doble vessant. D’una banda, farà un seguit d’accions concretes amb especial incidència en la política d’ingressos. D’altra banda, pel que fa a la despesa, es farà un estudi detallat i una reorganització del pressupost per tal d’utilitzar de manera eficient els recursos disponibles.

RESUM

Estimació inicial afectació al pressupost

Import 

Disminució d'ingressos

1.050.000

Increment despeses

438.000

Reducció despeses

-238.000

Total afectació prevista

1.250.000

Darrera actualització: 18.09.2020 | 09:40
Darrera actualització: 18.09.2020 | 09:40